ConsuWijzer helpt consument voor recht opkomen

Consumenten vinden de drempel om hun recht te halen bij een klacht of probleem over een product of dienst vaak te hoog. Daarom gaat Consuwijzer – het consumentenloket van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie – met extra hulpmiddelen zoals checklists en succesverhalen deze drempel verlagen.

44.000 vragen en meldingen

In het 1e halfjaar van 2011 ontvingen de toezichthouders achter ConsuWijzer - de Consumentenautoriteit, NMa en OPTA - ongeveer 44.000 vragen en meldingen van consumenten via hun loket, blijkt uit het halfjaarbericht van de organisatie. De website werd in deze periode bijna 1 miljoen keer bezocht. Het aantal webbezoeken is daarmee vergelijkbaar met dezelfde periode vorig jaar, terwijl het aantal vragen is gedaald. Dit komt mede doordat de informatie op de website zodanig is aangepast, dat de consument nog beter in staat is zelf de juiste informatie te vinden.

Voorbeeldbrieven

Met de energiewijzer op ConsuWijzer zijn in 2011 tot nu toe 40.000 vergelijkingen gemaakt. Het gebruik van voorbeeldbrieven op de website steeg in het eerste halfjaar van 2011 met 14 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2010. In 2011 zijn ze ruim 250.000 keer gebruikt.