Europese steun voor promotie paprika’s en eieren
Het GroentenFruitBureau en de Stichting Blij met Ei gaan de komende jaren met steun van Europa promotie maken voor paprika’s en eieren. De promotiecampagnes kosten in totaal bijna 2 miljoen euro. De Europese Unie draagt 1 miljoen euro bij, de andere helft wordt betaald door het GroentenFruitBureau en de Stichting Blij met Ei.
Paprika’s
Het programma voor de promotie van verse groenten en fruit, in het bijzonder paprika’s, is ingediend door het GroentenFruitBureau (GFB). Het programma richt zich op de afzet van Nederlandse paprika’s op de Duitse, Britse en Nederlandse markt. Centrale punt van de campagne is een nieuwe website die nog ontwikkeld wordt. Daarnaast worden er verschillende pr-activiteiten ondernomen.
Het programma loopt drie jaar. De totale begroting is 1,8 miljoen euro. De communautaire cofinanciering van de Europese Unie bedraagt 900.000 euro.
Eieren
Het promotieprogramma van Stichting Blij met Ei heet ‘Het ei vertelt’. Met behulp van een website, banners, folders, lespakketten en advertorials en via stands op beurzen, wordt voorlichting gegeven over de code die op eieren staat. Deze code zegt iets over de herkomst van de eieren. Bijvoorbeeld of ze gelegd zijn door scharrelkippen of biologische kippen.
De looptijd van het programma is twee jaar en er is in totaal € 200.000 mee gemoeid. De Europese bijdrage van dit programma is € 100.000, de andere helft wordt betaald door de Stichting Blij met Ei.
De programma’s zijn ingediend bij het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I). Het ministerie kijkt of de programma’s voldoen aan de Europese richtlijnen en stuurt goedgekeurde programma’s door naar de Europese Commissie. Het ministerie betaalt zelf niet mee aan de promotieprogramma’s.