Persconferentie Verhagen na ministerraad 24 juni 2011
Vandaag een relatief korte ministerraad. De minister-president is zoals jullie weten in Brussel bij de Europese Raad. Ook een aantal andere collega's waren afwezig. We hebben tijdens de vergadering van deze ministerraad hebben we eigenlijk voor een belangrijk deel ook stilgestaan bij de Nederlandse economie. Centrale vragen daarbij: Hoe we natuurlijk sterker uit de crisis komen, hoe we ons groeivermogen kunnen versterken en hoe we ons land klaarmaken voor de toekomst. We hebben als Nederlandse economie een goede reputatie, die hebben we dus ook hoog te houden. We hebben alles in huis om toonaangevend te zijn en te blijven. We zijn de 16de economie, we zijn de 5de investeerder, we zijn de 2de landbouwexporteur, de 7de handelsnatie ter wereld. Dus het is ook zaak om te blijven investeren in de kracht van Nederland. Zorgen dat we ons groeivermogen versterken. We zien volop kansen om dat te realiseren. We hebben op dat punt, ook mede gelet op de adviezen van de topteams die vorige week zijn aangeboden, nog stil gestaan juist ook om de kansen voor ondernemerschap te vergroten door koppeling van kennis en ondernemerschap te versterken. Sectoren waar kennis en ondernemerschap bij elkaar komen, die waren al eerder geselecteerd in die topsectoren en op basis van het bedrijfsleven en kennisinstellingen zelf aan het stuur zetten hebben we ook nu plannen van aanpak. Nou, we zijn daarmee aan de slag gegaan. Vorige week heb ik tijdens de in ontvangst name van die plannen van aanpak al een aantal maatregelen aangekondigd met betrekking tot een MKB- innovatiefonds met betrekking tot investeringsaftrek als het investeringen in R&D betreft, met betrekking tot de vennootschapsbelasting en vandaag hebben we ook het meer bekeken vanuit het versterken van het internationaal economisch beleid.
We hebben vandaag een brief vastgesteld 'Buitenlandse markten, Nederlandse kansen', die gaat vandaag naar de Tweede Kamer. En daar is ook een deel van de aanbevelingen van de topteams alweer in verwerkt. Het nieuwe beleid kent zoals u weet minder subsidies, meer economische diplomatie en heldere afspraken over de rolverdeling tussen overheid en marktpartijen. In wezen is onze inzet gericht op het oplossen van complexe marktverstoringen en het creëren van ruimte voor internationale ondernemers. Met name ook internationale starters in het Midden- en Kleinbedrijf, als die kansrijk zijn, willen we een extra steuntje in de rug geven. Verder willen we natuurlijk dat de overheid niet onnodig belemmeringen opwerpt voor het bedrijfsleven. We willen geen bureaucratische belemmeringen, we willen niet dat de bedrijven onnodig last van ons hebben. Daarom hebben we ook als kabinet het voornemen om de administratieve lasten met 25% te verminderen.
We hebben er vandaag ook nog eens bij stilgestaan wat voor een plannen op de rol staan bij de diverse ministeries, om te komen tot die administratieve lastenreductie met 25%. We zullen zeer duidelijk nieuwe wet- en regelgeving moeten blijven toetsen, want zelfs als we die bepaalde overbodige regelingen afschaffen dan is het natuurlijk ook zaak dat je niet nieuwe regels weer introduceert. Hier valt grote winst te boeken, maar dat vraagt een blijvende aandacht van de verschillende ministeries. Dus we hebben een lijstje gemaakt en ook weer eens de verschillende ministeries nadrukkelijk hierop gewezen hebben en we zullen dus ook voor Prinsjesdag verder hier met nadere voorstellen komen.
We hebben vandaag voorts besloten, maar een heleboel hadden jullie vandaag al kunnen lezen in de krant voordat wij erover gesproken hadden, viel mij op toen ik de pers zo er op nasloeg, u weet dat het pas een besluit is als er een besluit genomen is door de ministerraad, we hebben vandaag besloten om het zogenaamde Kierbesluit alsnog uit te voeren. Het gaat erom dat de sluizen in het Haringvliet ook bij vloed op een kier gezet worden waardoor trekvissen richting hun paargebieden stroomopwaarts kunnen zwemmen. In het regeerakkoord stond dat wij dit besluit wilden intrekken. Daar hadden we een aantal redenen voor, bij de formulering van het Regeerakkoord: gebrek aan draagvlak in de regio, oplopende kosten, vertragingen. En in de afgelopen periode hebben we gekeken naar de vraag of er volwaardige alternatieven waren, die enerzijds recht konden doen aan datgene wat ook Europese besluitvorming terzake en eerder aangegane verplichtingen of dat gerealiseerd kan worden. Maar uit onderzoek blijkt nu dat er geen volwaardige alternatieven zijn, dat we juist een niet alleen juridisch, maar met name ook fors financieel risico lopen als wij dit onderdeel van het Regeerakkoord zouden uitvoeren. We hebben gezien dat door een aantal maatregelen, met name die gelegen zijn in het niet doorgaan van bepaalde ontpolderingen, dat het draagvlak ook is toegenomen. We hebben meer garanties ten aanzien van de zoetwatervoorziening. Dat is ook de reden waarom we alles afwegende vandaag besloten hebben om dat kierbesluit alsnog dus uit te voeren.
Tot slot: dit kabinet werkt ook aan de toekomstbestendigheid van ons land. Als de zeespiegel stijgt, willen de mensen in Nederland toch droge voeten houden. Daarom hebben wij vandaag ook besloten om de Afsluitdijk aan te pakken, versneld aan te pakken, zodat die ook weer voldoet aan de eisen voor waterveiligheid. Daar trekken we 600 miljoen euro voor uit, waarbij tegelijkertijd niet alleen de Afsluitdijk weer volledig aan alle veiligheidseisen zal voldoen, maar ook tegelijkertijd de mogelijkheid bestaat om duurzame energie, natuur en recreatie te ontwikkelen. Dat waren een aantal van de elementen die wij vandaag besproken hadden en daar wilde ik het als korte toelichting bij houden.