Uitreiking Certificaten Eerst de Klas
Staatssecretaris Zijlstra reikt de certificaten uit aan de 19 deelnemers van de eerste tranche Eerst de Klas bij VNO-NCW te Den Haag.
• Dit kabinet heeft de kwaliteit van de leraar hoog op de agenda staan. Terecht, want het onderwijs is zo goed als de leraar die voor de klas staat. Hoe beter de docent, hoe hoger de prestaties van de leerlingen. En het beste uit iedere leerling halen: dat is natuurlijk de belangrijkste taak van het onderwijs.
• Daarom gaan we dóór met het actieplan ‘Leerkracht van Nederland’ om het lerarentekort aan te pakken en de kwaliteit en positie van leraren te versterken. Dat doen we onder andere met de functiemix, de lerarenbeurs en door de kwaliteit van lerarenopleidingen te verbeteren.
• Maar dit kabinet gaat nog een stap verder. Kort geleden heb ik met het actieplan ‘Leraar 2020 – een krachtig beroep!’ mijn ambities geschetst om het lerarenberoep nog verder te professionaliseren. Bijvoorbeeld met het lerarenregister, waarmee dit jaar nog wordt gestart. Inschrijving is gekoppeld aan een periodieke bijscholingsvereiste, zodat je zeker weet dat elke ingeschreven docent aan de kwaliteitseisen voldoet en zijn bekwaamheid op peil houdt.
• Daarnaast wil ik zoveel mogelijk docenten een masteropleiding laten volgen, misschien moeten zelfs álle leraren dat gaan doen. Dat kost tijd, dat krijg je niet van de ene op de andere dag voor elkaar, maar dit is wél de kant die ik op wil. Het project ‘Eerst de Klas’ haakt perfect in op deze professionaliseringsslag en excellentiebevordering door het onderwijs als een interessante optie naar voren te schuiven bij jonge, talentvolle academici.
• We hebben het hier over het neusje van de zalm, over de besten ván de klas – die nu vóór de klas komen. Met deze ‘high potentials’ krijgen scholen afgestudeerde academici in huis, die hoog scoren op vakinhoudelijke en leidinggevende eigenschappen. En die jonge academici ondervinden dat lesgeven ook voor hen een zinvolle stap in de loopbaan kan betekenen waarmee je voor je eigen toekomst alle deuren openhoudt: naar het onderwijs én naar het bedrijfsleven.
• Het is goed om te zien dat onderwijzend en ondernemend Nederland elkaar hebben gevonden in ‘Eerst de Klas’. Inmiddels werken er al tientallen bedrijven aan mee, zodat veelbelovende talenten de ruimte krijgen om een leiderschapsprogramma te volgen. De leiderschapskwaliteiten die jonge academici in de onderwijspraktijk ontplooien, kunnen ook weer van waarde zijn in het bedrijfsleven, dat sowieso gebaat is bij een hogere kwaliteit van het onderwijs. Want hoe hoger de onderwijskwaliteit, hoe beter de leerlingen die de arbeidsmarkt krijgt.
• Het mes snijdt dus aan alle kanten, we hebben hier te maken met een schoolvoorbeeld van een ‘win-winsituatie’. Dat wordt ook bevestigd door een tussentijdse evaluatie, waaruit bleek dat het project door alle partijen als zeer waardevol wordt beschouwd. Die evaluatie gaf ook aan dat ruim driekwart van de Eerst de Klas-deelnemers zonder dit project niet voor het onderwijs zou hebben gekozen. ‘Eerst de Klas’ is dus ook goed nieuws voor de onderwijsarbeidsmarkt.
• En wat vinden de betrokkenen er zelf van? Hans Dijkman, directeur HR Benelux Philips, zei het volgende: “Philips is altijd op zoek naar mensen die uit bijzonder hout gesneden zijn. Dat zijn de deelnemers van Eerst de Klas. Ze zijn authentiek, hebben lef. Voor mensen die carrière gaan maken in een bedrijf als het onze, zijn betrokkenheid en passie twee belangrijke karaktertrekken.” En Simon Verwer, ‘Eerst de Klasser’ van het eerste uur die ik een paar maanden geleden nog mocht huldigen als ScienceGuide Student 2010-2011, is ook heel duidelijk: “Eerst de klas is zo’n geweldig programma vanwege de constante uitwisseling van ideeën tussen mensen, scholen en bedrijven. Boven alles zorgt het programma ervoor dat je bewust wordt gemaakt van je eigen talenten, krachten en mogelijkheden. Dat is voor mij het grootste winstpunt!”
• Iedereen is enthousiast, iedereen onderschrijft de voordelen van dit initiatief waar we dan ook graag mee doorgaan. Om ‘Eerst de Klas’ te verankeren, worden momenteel gesprekken gevoerd met alle betrokken partijen om de toekomst van dit project te verzekeren. Aan de belangstelling van jonge academici zal het trouwens niet liggen. Bij de werving van een derde lichting excellente studenten in februari van dit jaar, kregen we maar liefst 253 sollicitaties: ruim tweemaal zoveel als de vorige keer. Uit deze groep zijn inmiddels 31 kandidaten geselecteerd, en zij zijn hier vandaag in ons midden. Van harte welkom en veel succes bij jullie Eerst de Klas-traject!
• Terug naar de hoofdrolspelers van vandaag, de 19 deelnemers van de eerste tranche die eind 2009 na een zware selectie zijn gestart. Jullie moesten het spits afbijten. Jullie begonnen destijds aan een pittig traject waarin je binnen twee jaar een eerstegraads lerarenopleiding afrondt, een leiderschapsprogramma volgt en ook nog eens drie of vier dagen voor de klas staat. Aan enthousiasme en doorzettingsvermogen heeft het jullie niet ontbroken, anders hadden jullie vandaag ook geen certificaat gekregen. Daarbij konden jullie altijd rekenen op de steun van de mensen van de betrokken bedrijven, de lerarenopleidingen, de scholen in het voortgezet onderwijs en het Platform Bèta Techniek. Ik wil dan ook iedereen bedanken die aan het succes van Eerst de Klas heeft bijgedragen.
• Maar het is natuurlijk vooral een prestatie van de Eerst de Klassers zelf, jullie hebben het zelf gedaan. Samen als groep zo’n prestatie leveren schept een hechte band. Het zou mooi zijn als die binnen het alumni-netwerk blijft bestaan. En of jullie nu voor het onderwijs of voor het bedrijfsleven kiezen: ik hoop dat jullie altijd en overal als ambassadeurs van het leraarsvak willen uitdragen, wat voor een belangrijke taak docenten in onze samenleving hebben.