Campagne 'Word geen slaaprijder' weer gestart
Het ministerie van Infrastructuur en Milieu is weer gestart met de campagne Word geen slaaprijder. De vakantieperiode breekt weer aan, waarin automobilisten lange ritten voor de boeg hebben.
Het doel van de campagne is hen te informeren over de symptomen van vermoeidheid, het bewustzijn te vergroten van de gevaren van vermoeidheid in het verkeer en de kennis te vergroten van mogelijkheden om hier zelf iets tegen te doen. Zo wil het ministerie het aantal verkeersslachtoffer als gevolg van vermoeidheid in het verkeer terugdringen.
Naar schatting speelt bij 700 tot 1.000 ernstige ongevallen vermoeidheid een rol. Onder andere de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft hier onderzoek naar gedaan. Het is moeilijk concrete onderzoekscijfers te noemen, omdat de factor vermoeidheid nauwelijks te meten is. Voorlichting wordt gebruikt als maatregel om het aantal ongevallen als gevolg van vermoeidheid terug te dringen. Handhaving, zoals bij campagnes over BOB, autogordels en fietsverlichting, is niet mogelijk. Er is namelijk geen apparatuur die vermoeidheid test.
De algemene boodschap van de campagne is: ‘Ken en herken de gevaren en symptomen van vermoeidheid in het verkeer en voorkom ze door:
- uitgerust de auto in te stappen;
- uitgerust te blijven tijdens de reis.
De campagne geeft ook tips over maatregelen die je voor vertrek kunt nemen om vermoeidheid te voorkomen, zoals zorgen voor minimaal zes uur nachtrust, de dag voor vertrek niet te veel alcohol drinken, zo min mogelijk ’s nachts rijden en rustpauzes inplannen.