Minister Schultz van Haegen geeft startsein bouw nieuwe stadsbrug Nijmegen
Samen met burgemeester De Graaf gaf minister Schultz van Haegen het startsein voor de bouw van een nieuwe stadsbrug bij Nijmegen genaamd ‘De Oversteek’ ter ere van de bevrijders van Nijmegen in de Tweede Wereldoorlog.
Ten einde de bereikbaarheid van de stad Nijmegen, de verkeersveiligheid en de leefbaarheid van bewoners te verbeteren is de komst van deze nieuwe stadsbrug noodzakelijk. “Het aantal inwoners van Nijmegen groeit fors. In de nieuwe woonwijk ‘Waalsprong’ woont straks een vijfde van de Nijmeegse bevolking. Investeren in de bereikbaarheid van de stad is dan ook hard nodig,” aldus de minister. Het Rijk draagt fors bij aan de bouwkosten, 160 miljoen euro, dat zijn ongeveer de helft van de totale kosten. Het kabinet maakt daarmee duidelijk dat zij ook in economisch belangrijke gebieden buiten de Randstad investeert.
Bewoners zijn betrokken bij de ontwerpfase van de brug. De bewoners gaven als belangrijkste aandachtspunt dat de brug moet ‘passen’ bij de andere bruggen over de Waal. En dat uiteindelijke ontwerp is bijzonder geslaagd vindt de minister: “Nijmegen - de parel aan de Waal - heeft straks een pracht van een nieuwe brug.”
Dames en heren,
Allereerst dank aan burgemeester De Graaf voor deze uitnodiging.
Ik ben blij de starthandeling te mogen verrichten voor de aanleg van deze nieuwe stadsbrug: ‘De Oversteek’.
Eerder dit jaar mocht ik al het startsein geven voor de verbreding van de A50 bij Ewijk-Valburg met als ‘kers op de taart’ een extra brug over de Waal.
Mijn regelmatige bezoeken aan deze regio maken duidelijk dat ik deze stad niet alleen een leuke en prachtige stad vind, maar ook dat er in deze regio heel veel gebeurd en gaat gebeuren wat betreft infrastructuur; denk aan het wegproject A50, de Waalsprong en het project ‘Dijkteruglegging Lent’. Dat zijn wat mij betreft drie kroonjuwelen in het rijke arsenaal aan beeldbepalende projecten in deze regio. Kroonjuwelen die in dit geval écht gerealiseerd gaan worden, mijnheer de burgemeester.
Bij het project ‘Dijkteruglegging Lent’ was ik een aantal jaren geleden als staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat zeer nauw betrokken.
Als bestuurder heb ik toentertijd moeilijke afwegingen moeten maken.
Er bestonden en bestaan deels nog steeds vaak begrijpelijke weerstanden bij sommige bewoners. Duidelijk is dat draagvlak essentieel blijft voor dergelijke ingrijpende projecten voor mensen.
Dames en heren,
Nederland sterker, welvarender en leefbaarder maken: daar ga ik voor de komende vier jaar. Onze economie klimt uit het dal, uit een diep dal.
Dat vertrouwen wil ik versterken door te focussen op onze economie, meer ruimte te geven voor initiatieven van provincies, gemeentes, bedrijven en burgers en regels en procedures te vereenvoudigen.
Die focus is ook nodig.
De bomen reiken niet langer meer tot de hemel.
De infrastructuur is de bloedsomloop van onze economie.
En als die economie weer op volle toeren gaat draaien, moet onze infrastructuur op en top zijn.
Onze wegen mogen niet dichtslibben, steden moeten goed bereikbaar zijn, ons openbaar vervoer moet kwaliteit en maatwerk leveren.
Dat is goed voor de economie en goed voor ons leefklimaat.
De laatste filecijfers bevestigen ook dat investeren in wegen loont. De filedruk neemt spectaculair af.
Daarom investeer ik in onze infrastructuur; de komende tien jaar is 40 miljard euro gereserveerd voor wegen, OV en vaarwegen.
Maar de komende jaren zal de mobiliteit fors doorgroeien.
Met alleen bouwen gaan we het dus zeker niet redden.
Ik wil dan ook veel meer rendement halen uit elke kilometer bestaand asfalt.
Ik investeer dus ook in een betere benutting van onze infrastructuur; bijvoorbeeld door afspraken te maken met bedrijven over flexibele werktijden zodat we niet allemaal ’s morgens of aan het eind van de middag in de file staan. Een goed voorbeeld is het project Slim Prijzen Regio Ring rondom Arnhem-Njmegen.
Deelnemende automobilisten worden financieel beloond als ze buiten de spits reizen. Zeker met alle wegwerkzaamheden -bijvoorbeeld aan de A50 - kan dat een hoop file ellende voorkomen.
Dames en heren,
Als ik het over een betere bereikbaarheid en een beter leefmilieu heb, dan heb ik meteen duidelijk gemaakt waarom deze tweede stadsbrug er moet komen. De nieuwe brug zorgt straks voor een betere bereikbaarheid tussen de nieuwe wijk Waalsprong en het centrum. Nijmegen groeit; in 2020 zijn er 20.000 nieuwe inwoners en woont een vijfde van de bevolking in de Waalsprong. Die brug moet er dus komen.
Ook al omdat er dan een ringweg rond de stad komt die het centrum en de bestaande oude Waalbrug ontlasten. De oude dame uit 1936 is toe aan een grote onderhoudsbeurt.
Het is duidelijk, ‘De Oversteek’ zorgt voor een gezonder en veiliger leefklimaat voor alle bewoners.
Dames en heren,
Ik sta hier ook omdat ik duidelijk wil maken dat het Kabinet niet alleen in de Randstad maar ook in de economisch belangrijke gebieden buiten de Randstad wil investeren. Mijn ministerie draagt dan ook financieel bij aan de bouwkosten en andere kosten rond dit project; in totaal 160 miljoen euro, iets meer dan de helft van de totale kosten.
Dat doen we enerzijds omdat door het verbreden van de rivier in het kader van het project Ruimte aan de Rivier minder woningen in de Waalsprong gebouwd kunnen worden. Collega Joop Atsma heeft februari jongstleden al zijn handtekening gezet onder het project ‘Dijkteruglegging Lent’. Maar dat is niet de enige reden waarom het Rijk meebetaalt.
De brug zorgt namelijk ook voor een betere doorstroming en bereikbaarheid in deze regio. En dat is weer belangrijk voor de landelijke economie.
Ook bijzonder om te noemen is de aanleg van een grondstoffenhaven aan de noordzijde van de Waal.
Deze haven is bedoeld voor de aanvoer van bouwmaterialen voor de Waalsprong. Veel materiaal worden straks aangevoerd over het water in plaats van vrachtwagens. Dat scheelt een hoop overlast en uitlaatgassen. De gemeente en het Rijk delen de kosten voor de aanleg van de haven.
Dames en heren,
Ik ga afronden. Nijmegen de parel aan de Waal heeft straks een pracht van een nieuwe brug. Ik vind de vormgeving prachtig. Mijn complimenten. Bewoners zijn er ook blij mee, zo begreep ik.
Zij zijn betrokken bij de plannen van de gemeenten en hadden aangeven dat de brug moet passen in vormgeving bij de andere bruggen van de stad. Wel, dat is goed gelukt, vind ik.
Als is het goed is, is de brug in 2013 gereed. ‘De Oversteek’ - vernoemd naar de heldhaftige strijd van de geallieerden op deze plek in de Tweede Wereldoorlog – zorgt vanaf dat moment voor een betere bereikbaarheid van de stad, een beter leefklimaat en een betere verkeersveiligheid.
Maar deze brug markeert ook de dynamiek en eeuwige jeugdigheid van deze historische stad aan de rivier. Bewoners, bouwers en bestuurders mogen hier trots op zijn.
Ik wens alle betrokken mensen veel succes met alle werkzaamheden. En al loop ik een beetje op de zaken vooruit, stiekem hoop ik al op een uitnodiging van burgemeester De Graaf – als het lintje voor de nieuwe stadsbrug geknipt gaat worden.
Dank u wel.