Inkoop (Hoofdstuk 2.4 uit de Jaarrapportage Bedrijfsvoering Rijk)
De Rijksoverheid heeft in 2010 stappen gezet om haar inkopen en aanbestedingen verder te professionaliseren. Een van de prioriteiten was het uitbreiden van categoriemanagement. Ook zijn vorderingen gemaakt op het gebied van elektronisch bestellen en factureren.
Categoriemanagement
Categoriemanagement betekent dat voor iedere categorie producten of diensten 1 departement een inkoopstrategie bepaalt en rijksbreed inkoopt. In de jaarrapportage staat voor welke categorieën in 2010 categoriemanagement operationeel was.
Elektronisch bestellen en factureren
In 2010 zijn de voorzieningen die elektronisch bestellen en factureren mogelijk moeten maken, verder ontwikkeld. Alle rijksoverheden hebben zich in de loop van 2010 aangesloten op de Digipoort, zodat bedrijven vanaf 1 januari 2011 hun facturen elektronisch bij de rijksoverheid kunnen indienen
Aanbestedingen
Opdrachten van het Rijk worden vanaf de daarvoor vastgestelde drempelwaarden aanbesteed volgens Europese procedures. Hierbij worden de aanbestedingsregels niet altijd correct toegepast. In de jaarrapportage staat welke stappen in 2010 zijn gezet de inkoop binnen de rijksoverheid te verbeteren.