SAR-helikopter vliegt 15.000ste uur
Het 303 Search and Rescue (SAR) squadron heeft vandaag zijn 15.000ste vlieguur gemaakt met de huidige helikopter, de Agusta Bell 412 SP. Sinds de oprichting in 1959 heeft de reddingseenheid, die eerder met Alouettes vloog, 4584 levensreddende en spoedeisende vluchten uitgevoerd vanaf de Waddeneilanden met uitzondering van Texel.
Het squadron beschikt over 3 Agusta Bell 412 SP helikopters. Dankzij de voornamelijk gele kleur kreeg het toestel de bijnaam 'Tweety'. De eerste helikopter werd afgeleverd in februari 1994, beide andere volgden snel. Met de AB412 is de eenheid uitstekend geschikt voor reddings- en opsporingsoperaties en het transport van patiënten.
Search and Rescue taken
De eenheid is oorspronkelijk opgericht om militaire vliegers na een ongeval te redden. Zo staat er altijd 1 SAR-helikopter stand-by tijdens oefeningen van de F-16 (NAVO jachtvliegtuigen) op de Vliehors range op Vlieland. De reddingseenheid werd echter zeer regelmatig ingezet voor vervoer van burgerpatiënten van de Waddeneilanden naar ziekenhuizen op het vasteland. In 1977 kreeg het squadron een uitgebreidere taak op dit gebied en verhuisde de SAR van Vliegbasis Soesterberg naar Vliegbasis Leeuwarden. Het vervoer van burgerpatiënten naar het vasteland is inmiddels uitgegroeid tot een officiële 24-uurs stand-by dienst. In 2010 zijn er zelfs meer dan 200 patiëntenvluchten vanaf de Waddeneilanden naar het vasteland uitgevoerd.
NH90
In de nabije toekomst wordt de AB412 vervangen door de NH90 en verhuist de eenheid naar Maritiem Vliegkamp De Kooy bij Den Helder.