Speech van de minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, Autorai
Auto’s worden in rap tempo schoner en zuiniger. De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s is in drie jaar tijd met een vijfde afgenomen. Minister Schultz van Haegen verwelkomde deze ontwikkeling bij de start van de Autorai, op 12 april. Auto’s met een A- en B-label maken inmiddels twee derde uit van alle nieuw verkochte auto’s. Het kabinet wil de meest zuinige auto’s blijven stimuleren en tegelijkertijd wat meer balans brengen in het fiscale pakket.
“Een zuinige auto is in ieder geval een auto die doorrijdt”, aldus de minister. Daarom bouwt ze ambitieus door aan nieuwe infrastructuur en werkt ze samen met het bedrijfsleven aan een slimmere benutting van onze wegen.
Dames en heren,
Toys for boys…
and girls.
Die biedt deze Autorai volop.
Er staat hier voor de liefhebbers genoeg moois om van te watertanden.
Lamborghini. Bugatti. Aston Martin.
300 kilometer per uur schijnt voor die wagens geen enkel probleem te zijn.
Het originele James Bond-gevoel.
Daarom zeg ik het toch nog maar even.
Mocht u in de verleiding komen…
Het wordt echt 130 kilometer per uur max!
Dames en heren, deze Autorai vindt onder iets andere omstandigheden plaats dan de vorige, in 2009.
Toen ging de autobranche diep gebukt onder de crisis.
Nu klimt u uit het dal.
Vorig jaar groeide de autoverkoop met 25 procent.
En die trend lijkt zich voort te zetten.
Als we wat scherper naar de cijfers kijken, dan zien we een interessante onderliggende ontwikkeling.
Het zijn vooral de zuinige auto’s die de groei omhoog trekken.
Auto’s met een A en B-label maken inmiddels twee derde uit van alle nieuw verkochte auto’s.
Bijna één derde van de nieuw verkochte auto’s is zo energiezuinig dat ze belastingvrij zijn.
De consument stemt met de wielen.
Daarbij geholpen door de fiscus, die duurzaam inkopen door de consument beloont.
Ik denk overigens dat het niet alléén een kwestie is van fiscale stimulering.
Ook de pittige benzineprijs speelt mee.
Zuinig rijden loont fors tegenwoordig.
Gevolg is dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in rap tempo daalt.
In drie jaar tijd met zo’n 20 procent.
En auto’s zijn niet alleen zuiniger geworden. Sinds 1980 is de uitstoot van verontreinigende stoffen door benzineauto’s met 60 tot 95 procent verminderd.
Het kabinet bekijkt hoe we de positieve trend kunnen vasthouden.
We willen de meest zuinige auto’s blijven stimuleren en tegelijkertijd wat meer balans brengen in het fiscale pakket.
Ik zie hier op de Autorai dat de markt heel goed beseft waar de toekomstkansen liggen.
Veel deelnemers getuigen van een brede blik op duurzaamheid.
Er is een ruime selectie te zien aan elektrische auto’s, hybrides en auto’s op aard- en biogas.
Ik heb het gevoel dat de markt voor duurzame mobiliteit volop aan het uitbotten is, net als de natuur buiten. Er komen elektrische auto’s die geschikt zijn voor woon-werkverkeer tot 250 kilometer per dag.
Wie meer wil weten: overmorgen is hier op de RAI de ‘Verleidingsdag Elektrisch Rijden’.
Ik vind het belangrijk dat innovaties zo snel mogelijk zichtbaar zijn op de weg.
Dat is de toegevoegde waarde van de Autorai; u verleidt ons met de nieuwste duurzame oplossingen.
Een zuinige auto is in ieder geval een auto die doorrijdt. Files zijn de pest voor het milieu en voor de economie.
Ik bouw daarom stug door. Deze kabinetsperiode komt er zo’n 800 kilometer aan rijstroken bij. Daar maken we veel mensen gelukkig mee.
Eén voorbeeld wil ik u niet onthouden.
Naar aanleiding van de opening van de spitsstroken op de A9, kwam per e-mail deze reactie binnen bij Rijkswaterstaat.
“Ik kan 20 minuten later opstaan, ik ben dan nog eens 25 minuten eerder dan normaal op mijn werk, mijn brandstofverbruik is gedaald.
U heeft met uw spitsstroken mijn kwaliteit van leven simpelweg verbeterd. Ik heet Water van mijn achternaam, ik krijg in juli, bij gezondheid, een kind. Als het een zoon wordt noem ik ‘m Rijk. En als iemand dan ooit vraagt: ‘Weet jij waar Rijk Water staat?’ dan staat hij in ieder geval niet in de file op de A9!”
Kijk, daar doen we het voor.
Maar ik zeg er meteen bij: bouwen alleen is niet voldoende om de groei van de mobiliteit het hoofd te bieden.
Ik wil ook samen met u zorgen dat we onze infrastructuur beter gaan benutten.
Ook al bent u er nog zo trots op, uw Lamborghini of uw Toyota Prius kan ook best eens een dagje zonder u.
De helft van alle autoritten die worden gemaakt is korter dan 7,5 kilometer. Voor die korte afstanden zijn vaak prima alternatieven voorhanden. Dat geldt overigens ook voor langere reizen.
Verder is er nog een wereld te winnen met flexibele werktijden en thuiswerken. Uit onderzoek blijkt dat zevenhonderdduizend werknemers dolgraag flexibeler zouden werken, maar stuiten op allerlei belemmeringen.
Het bedrijfsleven wil het aantal autokilometers in de spits in 2015 met 5 procent hebben teruggebracht. Als toonaangevende Nederlandse bedrijven zich zoiets voornemen, gaan ze dat natuurlijk ook waarmaken…!
Met een slimmere benutting van onze infrastructuur kunnen we onze steden en economische centra beter bereikbaar, schoner en leefbaarder maken.
Daarom investeer ik in fietssnelwegen, transferia en logistieke overslagpunten bij binnenhavens waarmee we containers van de weg halen.
Daarom ontvlechten we doorgaand en lokaal verkeer, zoals bij Eindhoven.
Daarom verbeteren we aansluitingen en zorgen we ervoor dat de weg na een ongeval weer snel vrij is.
Ook u als autobranche kan helpen bij een betere benutting.
Bijvoorbeeld als u uw ingebouwde navigatiesystemen geschikt zou maken voor dynamische uitwisseling van informatie tussen weggebruikers, wegbeheerders en serviceproviders.
Een open standaard zou daarbij goede diensten bewijzen.
Goede en actuele informatie over en weer is essentieel voor de doorstroming. Alleen dan kunnen weggebruikers en wegbeheerders goed anticiperen en reageren op plotselinge knelpunten.
De weggebruiker kan zijn reisplannen tijdig aanpassen.
De wegbeheerder kan bijvoorbeeld een spitsstrook openstellen.
Ik kondig in dit verband aan dat ik samen met gemeente, stadsregio en provincie een grote proef voorbereid in de regio Amsterdam om de doorstroming te verbeteren.
Daarbij koppelen we systemen langs de weg (zoals installaties bij toeritten die regelen hoe snel auto’s de weg op kunnen) aan navigatiesystemen in de auto’s zelf.
Zo ontstaat een optimale toeritdosering.
Dat klinkt technisch, maar vergis u niet: het zijn dit soort zaken die het verschil kunnen maken tussen een fikse file en verkeer dat dóórrijdt.
Dames en heren, auto’s zijn prachtig.
Maar ze staan niet op zichzelf.
Ze maken deel uit van een mobiliteitssysteem dat tegen grenzen aanloopt. Grenzen op het gebied van bereikbaarheid, ruimte en milieu.
Hier op de Autorai zie ik dat u zich daarvan bewust bent.
En dat u werkt aan oplossingen vanuit een brede kijk op duurzaamheid.
Ik wil de organisatie feliciteren met het schitterende wagenpark dat bijeen is gebracht.
En ik wens u en alle bezoekers enorm veel plezier op de Autorai 2011.