Campagne voor respectvol gedrag in openbaar vervoer gelanceerd
Maandag 11 april is de campagne 'Normaal doen is zo gek nog niet' van start gegaan. De campagne is een initiatief van de Taskforce Veiliger Openbaar Vervoer, een samenwerkingsverband van onder andere vervoerbedrijven, vakbonden, gemeenten en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties. De campagne vraagt aandacht voor de ongeschreven regels in de publieke ruimte.
De campagne bestaat uit verschillende posters waarop mensen gepresenteerd worden die zich op een respectvolle manier in openbare ruimten gedragen. Daarbij gaat het om concreet gedrag, zoals opstaan voor iemand in de bus of de chauffeur vriendelijk groeten. Met de posters in het straatbeeld en op trams en bussen in de vier grote steden wil de taskforce voorbijgangers de komende weken attenderen op het belang van 'normaal' gedrag in het openbaar. Normaal doen draagt bij aan meer respect in de Nederlandse samenleving. De posters zijn gebaseerd op echte interviews met reizigers. De boodschap is dat de meeste mensen zich al goed gedragen en dat dit voor anderen een stimulans moet zijn om dit ook te doen.
De campagne is in 2010 als pilot gestart. In april 2011 hebben verschillende ov-maatschappijen in samenwerking met het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de campagne overgenomen.
De Taskforce Veiliger Openbaar Vervoer bestaat uit vervoerbedrijven, de NS, vakbonden, de politie, het Openbaar Ministerie, gemeente, provincie en de ministeries van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Veiligheid en Justitie en Infrastructuur en Milieu. De campagne 'Normaal doen is zo gek nog niet' is één van de 16 maatregelen die door de Taskforce zijn uitgewerkt om de sociale veiligheid in het OV verbeteren. Hierbij is vooral gekeken naar maatregelen voor het verminderen van agressie en geweld tegen buschauffeurs, conducteurs en toezichthouders.