Herziening onderwijssubsidies: meer focus, minder bureaucratie
De ministerraad heeft op voorstel van minister Van Bijsterveldt en staatssecretaris Zijlstra van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap ingestemd met een herziening van de onderwijssubsidies. Met deze herziening geeft het kabinet uitvoering aan de ombuigingsoperatie uit het regeerakkoord.
De herziening moet er toe leiden dat scholen minder last hebben van administratieve rompslomp en versnippering van budgetten zodat zij zich beter kunnen concentreren op hun kerntaak: het onderwijs. Het kabinet komt hiermee tevens een toezegging van het vorige kabinet na om het subsidiestelsel nader te bezien.
Het subsidiebeleid zal worden geconcentreerd op de beleidsprioriteiten van dit kabinet. Subsidies die hieraan niet ten dienste staan worden geschrapt of versneld afgebouwd. Ook wordt het specifiek doelgroepenbeleid beëindigd. Uitgangspunt is dat de subsidies die beschikbaar worden gesteld een aanjaagfunctie hebben binnen de onderwijsinstellingen. Op het moment dat die aanjaagfunctie is vervuld, worden de subsidies beëindigd. Om de bureaucratie en bestuurlijke drukte terug te dringen wordt een efficiencykorting toegepast op raden en instituten, zoals in het regeerakkoord reeds is aangekondigd
Naast de taakstelling op subsidies wil het kabinet de basisfinanciering van onderwijsinstellingen, de lump sum, vereenvoudigen. Bij de huidige bekostiging moeten scholen in sommige gevallen soms een uitgebreide aanvraagprocedures doorlopen. Bezien wordt of dat transparanter en minder bureaucratisch kan. De Tweede Kamer wordt hierover voor Prinsjesdag nader geïnformeerd.