Reders zelf verantwoordelijk voor bescherming schepen tegen piraten

Reders en kapiteins zijn allereerst zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van hun schepen. De internationaal aanbevolen zelfbeschermingsmaatregelen bieden voor de meeste schepen een effectieve verdediging tegen piraterij. Voor een kleine groep kwetsbare schepen is onder bepaalde omstandigheden de bescherming van zeetransporten een overheidstaak.

Dit staat in de kabinetsreactie op een advies over piraterij van de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) dat binnenkort aan de Tweede Kamer wordt gestuurd.

Het probleem van piraterij speelt vooral voor de kust van Somalië en de Hoorn van Afrika. De AIV geeft een heldere visie op de private en publieke verantwoordelijkheden, aldus het kabinet. Het advies is een waardevolle bijdrage aan het politieke en maatschappelijke debat over piraterijbestrijding.

Het kabinet blijft zich inzetten voor vervolging van de piraten in Somalië en de aangrenzende landen, voor stabilisering van de regio en de opbouw van kustwachten in de omringende landen, zodat die zelf de bestrijding ter hand kunnen nemen.

Het toelaten van gewapende particuliere beveiligers, een punt dat de AIV noemt, raakt aan het geweldsmonopolie van de staat. De regering zal hierover advies inwinnen bij een commissie van deskundigen onder leiding van prof.mr. J.L. de Wijkerslooth.