Presentatie Tracébesluit Schiphol-Amsterdam-Almere
De complete weginfrastructuur tussen mainport Schiphol, Amsterdam en Almere wordt aangepakt voor een bedrag van 4,4 miljard euro. Dat besluit maakte minister Schultz van Haegen op 21 maart bekend. In totaal wordt 63 kilometer snelweg uitgebreid en goed ingepast in de omgeving. Dankzij de grootschalige vernieuwing kunnen automobilisten op de A1/A6-corridor straks in de spits doorrijden met een vaart van 80 km/uur. Nu komt de snelheid in de spits niet boven de 50 km/uur uit. ‘Dit is een vernieuwingsslag die zijn weerga niet kent. Hiermee zorgen we ervoor dat deze regio ook op langere termijn bereikbaar, leefbaar en economisch sterk blijft’, aldus de minister. Het project is klaar in 2020.
Met trots zet ik straks mijn handtekening onder het Tracébesluit Schiphol-Amsterdam-Almere.
Dit is het vlaggenschip onder de wegprojecten. Het grootste project in zijn soort in de komende tien jaar.
Omvang: 4,4 miljard euro. Waarvan 280 miljoen wordt bijgedragen door mijn partners in de regio.
Met dat geld gaan we de complete weginfrastructuur tussen onze mainport Schiphol, onze hoofdstad en onze belangrijkste groeistad Almere aanpakken.
Hierachter me is het project in zijn volle reikwijdte te zien.
In totaal breiden we 63 kilometer snelweg uit (grotendeels naar 2x4 of meer rijstroken).
We leggen twee tunnels aan.
We richten 5 grote knooppunten opnieuw in en passen 100 viaducten en bruggen aan.
We creëren snel en betrouwbaar busvervoer tussen Almere, ’t Gooi en Amsterdam.
En we plaatsen zo’n 36 kilometer aan geluidschermen.
Op de kaart achter me is te zien wat waar gaat gebeuren. Ik licht er een paar ingrepen uit.
- Op de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht gaan we van 2x3 naar 2x4 rijstroken.
- Op de A1 tussen Diemen en Muiderberg gaan we van 2x3 rijstroken plus 2 wisselstroken, naar 2x5 rijstroken plus 2 wisselstroken.
- De Gaasperdammerweg krijgt een tunnel.
- We bouwen een extra brug over het Amsterdam-Rijnkanaal.
- We maken de Hollandse Brug klaar voor de toekomst.
- We bouwen een aquaduct onder de Vecht.
Dit is een vernieuwingsslag die zijn weerga niet kent.
Hiermee zorgen we ervoor dat deze regio ook op langere termijn bereikbaar, leefbaar en economisch sterk blijft.
Met de maatregelen die we nemen, kan de A1/A6-corridor straks 14 procent méér verkeer afwikkelen en kan dat verkeer ook veel beter doorstromen.
Ligt de gemiddelde snelheid nu op 50 km/uur in de spits; dat wordt 80 km/uur in de spits.
Alleen al op de A1 gaan dagelijks 300.000 weggebruikers profiteren van fors minder files en een veel betere doorstroming.
De variatie in gebieden waar de corridor doorheen loopt, kan bijna niet groter.
Mainport Schiphol, de dichtbevolkte woongebieden ten zuidoosten van Amsterdam, het Amsterdamse Bos, de Vechtstreek, de polder.
Respect voor die gevarieerde omgeving is uitgangspunt.
Daarom besteden we veel aandacht aan de inpassing van de infrastructuur.
Deze mammoetoperatie is een precisieklus die we met grote zorgvuldigheid uitvoeren.
Er blijft voor sommigen altijd wat te wensen over. Maar 4,4 miljard gemeenschapsgeld is een indrukwekkend bedrag. Daar moet het voor gebeuren.
Ik ga het onderste uit de kan halen voor de belastingbetaler door de expertise van de markt zo stevig mogelijk te benutten.
Het totale project wordt opgeknipt in vijf deelprojecten. Vier daarvan zijn een zogenoemd Design-Build-Finance and Maintain-contract.
Dat wil zeggen dat bouwers worden uitgedaagd met uitvoeringsplannen te komen die op langere termijn voor de gemeenschap het allerbeste rendement opleveren. En op korte termijn (tijdens de bouw) zo min mogelijk hinder voor de weggebruiker.
Ik zal zelf natuurlijk de voortgang nauwlettend volgen.
Sinds 2004 wordt gewerkt aan de voorbereiding van dit besluit.
Dit is de bekroning van al dat harde werk.
Ik wil onze partners in de regio bedanken voor hun inbreng en bijdrage.
Maar ook al die 845 omwonenden, ondernemers en anderen die hun zienswijze hebben ingebracht.
We hebben geprobeerd zoveel mogelijk rekening te houden met ieders wensen.
Iedereen volmaakt gelukkig maken kan niet. Maar met dit besluit hebben we wel de beste oplossing voor de meeste mensen te pakken.
Overigens voor alle duidelijkheid: deze weguitbreiding komt náást de fikse uitbreiding van het treinvervoer tussen Schiphol en Lelystad (OV-SAAL; 1,4 miljard euro).
Nog dit jaar (1 december) gaan we van start op de A10-Oost.
Het totale werk zal tot 2020 duren.
Maar al voor die tijd zullen afgeronde werkzaamheden voor verlichting zorgen.
Samen houden we Nederland in beweging, ook op de allerdrukste plekken. Dit is een directe investering in onze toekomst.
Voor meer specifieke ‘ins and outs’ over de deelprojecten geef ik nu het woord aan projectdirecteur Jan Slager.