Verzelfstandiging RDW een succes
De tarieven van de RDW –zoals de APK – zijn in de afgelopen jaren gedaald en de klanttevredenheid is toegenomen. Ook ligt de serviceverlening van de RDW onverminderd hoog, mede door de investering in nieuwe producten en diensten. Dat concludeert minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu uit de derde evaluatie van de RDW.
Uit deze evaluatie komt naar voren dat de tarieven van de RDW tussen 2005 en 2009 met 2,3% zijn gedaald, terwijl in diezelfde periode het algemene prijspeil met 8,2% steeg. Ook was de beschikbaarheid van de RDW diensten, zoals het kentekenregister, hoog. Verder zijn de wacht- en doorlooptijden voor keuringen, documenten en informatie kort. De klanttevredenheid is dan ook gestegen tot een 7,4 wat zich onder meer vertaald in een laag aantal bezwaren en klachten.
In de afgelopen jaren heeft de RDW geïnvesteerd in innovatie om zo klantgerichter te kunnen werken. Zo is het rijbewijs op credit card formaat uitgebracht en worden veel diensten – zoals schorsen van het kenteken, het maken van een keuringsafspraak en het aanvragen van een ontheffing – online aangeboden. Verder wordt RDW informatie wordt steeds meer digitaal ontsloten. Kopers van auto’s en fietsen kunnen daardoor onder meer zelf controleren of het voertuig te boek staat als gestolen.
De evaluatie doet enkele aanbevelingen over de manier waarop toezicht is georganiseerd vanuit het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Ook geeft het enkele handreikingen over het financieel beleid van de RDW. Vrijwel al deze aanbevelingen neemt de minister over.
De RDW beheert onder meer de basisregistratie van voertuigen in Nederland. Daarnaast toetst de RDW bijvoorbeeld of auto’s, motoren, brommers en aanhangers veilig genoeg zijn om in Nederland te mogen rijden. In 1996 is de RDW verzelfstandigd en uit de derde evaluatie gedaan in opdracht van minister Schultz van Haegen blijkt dat dit goed heeft uitgepakt voor Nederland.