Speech van de minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, bij opening traject A27 Everdingen-Lunetten en de start van de A2 Oudenrijn-Everdingen
“Nederland bereikbaar houden is de regio Utrecht bereikbaar houden. Meer dan in welke andere regio ook hebben we hier wat betreft infrastructuur behoefte aan een A merk!”, aldus minister Schultz van Haegen. Deze woorden sprak zij bij de opening [lintje #6] van het traject A27 Everdingen-Lunetten en de start [schop #25] van de A2 Oudenrijn-Everdingen op woensdag 16 februari.
Beide projecten zijn spoedaanpakprojecten. In haar speech benadrukte zij het succes van de spoedaanpak: “Nederland, het land waar de aanleg van wegen synoniem was aan besluiteloosheid, vertragingen, budgetoverschrijdingen en andere ellende behoort wat mij betreft tot het land van ooit.”
Verder gaf de minister aan dat een goede infrastructuur essentieel is voor het weer gezond maken van de Nederlandse economie. Dus investeert zij in nieuwe bredere wegen en in een betere benutting van onze wegen. En natuurlijk ook in een goed OV en een goed vaarwegennetwerk.
Beste mensen,
Het economisch gezond maken van Nederland kan niet zonder een goede infrastructuur. Het belangrijkste signaal dat ik vandaag wil afgeven is dat we alles op alles zetten voor een betere bereikbaarheid van onze economische centra. Dus investeer ik in nieuwe bredere wegen en in een betere benutting van onze wegen. En natuurlijk ook in een goed OV en een goed vaarwegennetwerk.
Een betere doorstroming van het verkeer is goed voor onze economie, goed voor onze luchtkwaliteit en goed voor onze verkeersveiligheid. Met het aantrekken van de economie groeit de mobiliteit. Die groei moet de ruimte krijgen. Vanuit oogpunt herstel economie is dat essentieel.
Bottom line is dat ik maximaal rendement wil halen uit elke euro die ik tot mijn beschikking heb.
En daar wil ik dan ook de markt en andere overheden bij betrekken. Want er leiden meer wegen naar Rome dan via Den Haag.
Denk in dit verband ook aan mobiliteitsmanagement. Door slimmer en anders te reizen kunnen files vermeden worden en de druk op ons milieu verminderd worden. Met afspraken tussen werkgevers en werknemers over bijvoorbeeld telewerken en flexibele reistijden is nog veel winst te boeken. Willem de Jager van de Taskforce Mobiliteitsmanagement zal hier ongetwijfeld straks verder op ingaan in zijn speech.
Dames en heren,
Het is mijn ambitie Nederland weer vlot te trekken.
Met oog voor mens en milieu. Mobiliteit, mens en milieu zijn voor mij even belangrijk. Een betere doorstroming van verkeer zorgt voor een betere luchtkwaliteit. En sluipverkeer is slecht voor leefbaarheid en de verkeersveiligheid van omwonenden. Kortom, een goede infrastructuur dient meerdere belangen.
En, dames en heren, Nederland bereikbaar houden is de regio Utrecht bereikbaar houden. Utrecht is hét scharnierpunt tussen noord en zuid; west en oost. Een scharnierpunt dat regelmatig geolied moet worden want anders gaat onze economie op slot. Ik geef kortom veel aandacht aan deze regio. Meer dan in welke andere regio ook hebben we hier qua infrastructuur behoefte aan een A merk!
Onlangs was ik nog bij de start van de wegverbreding A12 Utrecht-Veenendaal. Daar kon ik goed nieuws brengen.
Door slimme samenwerking realiseren we dit project twee jaar sneller dan gepland. En we zorgen dat het landschap minder versnippert.
We moeten een goede balans vinden tussen groei én groen, die balans is essentieel voor een sterk en leefbaar Nederland. Het A12 project is daar een mooi voorbeeld van.
Dames en heren,
Everdingen staat voor weggebruikers synoniem aan hardnekkige files. Actie is dus nodig. Natuurlijk, we moeten reëel blijven. Met het toenemende verkeer zullen files blijven voorkomen.
Maar de frequentie en de lengte kunnen minder, met een betere doorstroming als gevolg. Door een goede infrastructuur – tezamen met bijvoorbeeld een betere benutting van wegen en een beter OV - sorteren we voor op de toekomst. Kijk naar de A27.
Tot 2020 zal op dit traject alleen al 34 procent meer autoverkeer rijden!
Belangrijk in onze aanpak is dat we niet in stukjes weg denken. Maar hele wegennet met al haar verbindingen meepakken, anders verplaatsten we het probleem. En dát kan nooit de bedoeling zijn.
De A2 is een mooi voorbeeld hoe we een weg in zijn geheel aanpakken. Deze belangrijke Noord-Zuid verbinding pakken we in zijn geheel aan. Tot eind 2012 voeren we 25 grote en kleine wegprojecten uit met een totale investering van twee-en-half miljard euro. Op deze manier maken we deze voor onze economie ontzettend belangrijke verkeersader beter en betrouwbaar.
Terug naar waarom we hier vandaag zijn: de opening van de spitsstrook op het traject A27 Everdingen-Lunetten en de start van de werkzaamheden van de vierde rijstrook op de A2 tussen Oudenrijn-Everdingen.
Beide wegen zijn belangrijke schakels in het gehele wegennet rondom Utrecht. Maar ook de A12 en 28 zijn dichtbij.
Zowel de A2 als A27 zijn onderdeel van de spoedaanpak. Deze aanpak kenmerkt zich door eenvoudigere en snellere procedures, met behoud zorgvuldigheid en inspraakrecht betrokkenen. De uiterst ambitieuze doelstelling is dat we uiterlijk mei 2011 30 knelpunten aangepakt hebben.
Er zijn nu 24 schoppen de grond ingegaan.
Vandaag steken we nummer 25 in de grond.
Van 10 trajecten van de 30 willen we uiterlijk in mei 2011 een lintje hebben doorgeknipt.
5 trajecten zijn al geopend.
Vandaag knippen we nummer 6 door.
Ik wil maar zeggen: de spoedaanpak is een groot succes.
Nederland, het land waar de aanleg van wegen synoniem was aan besluiteloosheid, vertragingen, budgetoverschrijdingen en andere ellende behoort wat mij betreft tot het land van ooit.
En als het aan mij ligt, trekken we deze aanpak de komende jaar door.
Want we hebben haast.
Het kabinet heeft ongelofelijke haast om Nederland weer vlot te trekken.
In totaal hebben we 11 spoedprojecten in de regio Utrecht. Dat geeft zoals gezegd het belang van deze regio aan. A27 is het tweede spoedaanpak project dat gereed is.
Een project dat ook weer versneld is uitgevoerd.
Door procedures en werkzaamheden parallel te laten lopen waar dat kon én werkzaamheden te combineren, is een enorme tijdwinst bereikt van driekwart jaar!
En eerder klaar betekent ook minder hinder voor het verkeer en omwonenden.
Daar komt nog bij dat veiligheid weggebruikers en wegwerkers bij aannemer De Utrechtse Tulp hoog in het vaandel staat. Zo hoog dat zij van RWS in 2010 een aanmoedigingsprijs hebben ontvangen.
Ander goed nieuws is dat door het optimaal benutten van de beschikbare ruimte de natuur zo min mogelijk is aangetast.
Ik wil het hele team van de A27 tot slot bendaken voor hun inzet met dit snelle en prachtige resultaat. Graag applaus.
Maar…zoals gezegd, we vieren twee feestjes in één.
Bij de A27 is de weg nog maar net klaar of bij het andere project - de A2 Oudenrijn-Everdingen - staan de wegwerkers van aannemer Heijmans alweer te trappelen. Werk A2 kan ook pas beginnen als A27 klaar was, want het zijn elkaars omleidingroute. Slim plannen was dus noodzakelijk, anders loopt alles vast.
Op dit traject gaan we van 2x3 naar 2x4 rijstroken. Ook hier zijn een betere doorstroming en een betere verkeersveiligheid het doel, net als een betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast. Daarom wordt tweelaags ZOAB aangelegd en geluidschermen geplaatst. Ik ben ervan overtuigd dat ook dit wegproject aan haar doelen zal beantwoorden. Volgende zomer zal dit project gereed zijn. Ik wens het team van RWS en aannemer Heijmans veel succes met de werkzaamheden.
Dames en heren,
Ik ga afronden. We timmeren hard aan de weg. Nederland in beweging houden, daar doen we het voor. En door deze wegprojecten in deze cruciale regio Utrecht zetten we weer een forse stap in de goede richting van een vlotte infrastructuur en prettige leefomgeving.
Dank u wel.