Biologisch in de lift, kansen in Zuid-Duitsland
Vorig jaar zijn er meer Nederlandse biologische producten verkocht. In het derde kwartaal van 2010 is in de Nederlandse supermarkten 20% meer omzet van biologische producten gehaald. Dat heeft het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie op de 'Biofach' bekend gemaakt.
De 'Biofach' is de jaarlijks terugkerende internationale beurs voor biologische producten in Neurenberg, Duitsland. Duitsland staat bekend om het grote aandeel van biologische producten in de supermarkt.
De overige cijfers over de omzet van biologisch komen in april.
Meer aandacht consument
Niet alleen biologische productiemethodes krijgen meer aandacht van de consument. Ook andere duurzame productiemethodes waarbij energiezuinig wordt geproduceerd of waarbij rekening wordt gehouden met klimaatverandering krijgen meer aandacht.
Agribusiness in Zuid-Duitsland
Op de 'Biofach' is ook het startsein gegeven voor het project ' kansen voor de Agribusiness in Zuid-Duitsland'. Het project wordt in samenwerking met het Nederlandse agrarische bedrijfsleven uitgevoerd onder leiding van de Nederlandse ambassade in Berlijn. De belangrijkste landbouwsectoren bij de export naar Duitsland - groente & fruit, sierteelt, zuivel, vlees, diervoeder en vis - worden daarbij als eerste onder de loep genomen.
Een bijzondere rol is daarbij weggelegd voor de biologische sector die in elk van deze sectoren actief is met een groeiend marktaandeel. De consument is klaar is voor biologisch. In zuid Duitsland staat biologisch goed op de kaart en die kans kan door de Nederlandse sector nog beter worden benut.
Economic diplomacy
Onderdeel van het project is dat onder de noemer 'Economic Diplomacy' de overheid en ondernemers uit de hele agriketen uit Nederland en Duitsland met elkaar in gesprek gaan over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen in de agrisector. Het doel van het project is om meer omzet in Duitsland te halen voor de Nederlandse agribusiness.