Van Bijsterveldt grijpt sneller in bij zeer zwakke scholen
Minister Van Bijsterveldt van Onderwijs gaat sneller ingrijpen bij scholen waar de onderwijskwaliteit langdurig ver onder de maat is. Om te voorkomen dat scholen zeer zwak worden krijgen zij eerder hulp. Als zij onverhoopt toch zeer zwak worden krijgen zij nog een jaar om de kwaliteit op orde te krijgen, anders kan de bekostiging van een school worden stopgezet.
'Als blijkt dat een zeer zwakke school ondanks alle indringende waarschuwingen, aansporingen en hulpaanbod noch het onderwijsproces noch de leerresultaten weet te verbeteren, dan wijst het belang van de leerlingen mij een andere weg. Ik kan dan de school sluiten. Dat is ingrijpend, maar het belang van goed onderwijs voor elk kind staat voor mij voorop.' De bewindsvrouw zegt in haar brief aan de Tweede Kamer een wetsvoorstel met deze strekking voor te bereiden.
Sinds 2009 is de aanpak van zeer zwak onderwijs sterk geïntensiveerd. Het toezicht door de inspectie op de onderwijskwaliteit van zowel zwakke als zeer zwakke scholen is verstevigd, vliegende brigades zijn ingesteld en de sectororganisaties bieden intensieve ondersteuning aan. Maar bovenal: scholen hebben zich heel hard ingezet. De maatregelen werpen hun vruchten af. Per 1 februari waren nog 53 (0,7%) basisscholen en 22 (0,8%) afdelingen in het voortgezet onderwijs zeer zwak. Dat is in het basisonderwijs een halvering en in het voortgezet onderwijs méér dan een halvering ten opzichte van 2009.
Volgens de bewindsvrouw laten deze cijfers zien dat de gekozen aanpak werkt: 'Knap werk van al die scholen die er in slagen om de kwaliteit te verbeteren. Daar ben ik trots op.' Zij wijst er echter op dat er nog steeds nieuwe scholen op de lijst bijkomen. 'Dat kunnen we ons niet permitteren. Elke leerling die door ondermaats onderwijs zijn talenten niet optimaal ontwikkelt, is er één te veel. Het oordeel 'zeer zwak' is een buitengewoon ernstige zaak. We moeten voorkomen dat scholen zover afglijden en sneller ingrijpen bij langdurig ondermaatse onderwijskwaliteit', aldus Van Bijsterveldt.
Kwaliteit sneller op orde
Een school wordt zeer zwak als het drie jaar achtereen tekortschiet op leerresultaten én tekortschiet op cruciale onderdelen van het onderwijsproces. Dit betekent bijvoorbeeld dat leerlingen geen duidelijke uitleg krijgen of de juiste leerstof niet krijgen aangeboden.
De minister wil voortaan het bestuur van een school waarbij de leerresultaten volgens de inspectie onder de norm liggen al in het eerste jaar op de hoogte stellen. Dat is sneller dan de huidige termijn. In het tweede jaar ontvangt het bestuur een formele waarschuwing. Na het derde jaar wordt de school zeer zwak verklaard bij onvoldoende verbetering. De school krijgt dan nog 1 jaar de tijd om het onderwijsproces op orde te brengen zodat er betere leerresultaten kunnen worden gehaald. Scholen kunnen hierbij hulp krijgen van vliegende brigades, analyseteams en andere initiatieven.
Actieplan
Op dit moment kan de onderwijsminister op basis van de wet ‘Goed onderwijs, Goed Bestuur’ na twee jaar de bekostiging intrekken of een school sluiten. Die verbetertermijn wordt in het belang van de leerlingen nu verkort tot 1 jaar. Door de verscherpte aanpak en door scholen eerder te waarschuwen krijgen scholen volgens de bewindsvrouw nog steeds voldoende tijd om aan de noodzakelijke verbeteringen te werken. Scholen die van hun zeer zwakke status afkomen, blijven onder intensief toezicht om terugval te voorkomen.
De aanpak van zeer zwakke scholen is onderdeel van de plannen van Van Bijsterveldt om de basis op orde te krijgen en de lat over de volle breedte van het onderwijs te verhogen. De bewindsvrouw komt nog dit voorjaar met actieplannen om de prestaties van leerlingen in het basisonderwijs, het voortgezet onderwijs en het mbo te verbeteren.