A50 op de schop
Speech van de minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz van Haegen, bij starthandeling traject wegverbreding A50 Ewijk-Valburg, maandag 31 januari 2011
Dames en heren,
Nederland sterker, welvarender en leefbaarder maken: daar ga ik voor de komende vier jaar. Onze economie klimt uit het dal, uit een diep dal. Het goederenvervoer trekt weer aan, de haven van Rotterdam presenteert weer mooie winstcijfers, het vertrouwen van ondernemers neemt toe. Dat vertrouwen wil ik versterken door te focussen op onze economie, meer ruimte te geven voor initiatieven van provincies, gemeentes, bedrijven en burgers en regels en procedures te vereenvoudigen. Die focus is ook nodig. De bomen reiken niet langer meer tot de hemel.
De bodem van schatkist komt namelijk gevaarlijk snel in zicht.
Onze infrastructuur is de bloedsomloop van onze economie. En als die economie weer op volle toeren gaat draaien, moet onze infrastructuur op en top zijn. Onze wegen mogen niet dichtslibben, economische centra moeten goed bereikbaar zijn, ons openbaar vervoer moet kwaliteit en maatwerk leveren, rivieren moeten bevaarbaar zijn, havens en luchthavens moeten de ruimte krijgen om te groeien. En dan uiteraard binnen de voorwaarden van een leefbaar en veilig Nederland. Ga er maar aan staan. Maar ik ga die uitdaging graag aan.
Daarom investeer ik in onze infrastructuur; de komende tien jaar is 40 miljard euro gereserveerd voor onze infrastructuur, waarvan de helft voor wegen. Tot 2015 komt er 800 kilometer aan rijstroken bij.
Behalve bouwen wil ik ook meer rendement halen uit elke kilometer asfalt.
Ik investeer dus ook in een betere benutting van bestaande infrastructuur; bijvoorbeeld door het permanent maken van spitsstroken of door afspraken te maken met bedrijven over flexibele werktijden. En ik wil tot slot ook dat private partijen en mede-overheden investeren in infrastructuur.
Sneller beslissen, sneller bouwen en beter benutten, dat is mijn motto.
Dames en heren,
Vandaag markeren de start van een project dat precies beoogt waar ik voor sta: ruimte aan onze economie, een betere verkeersveiligheid en een beter leefklimaat.
De start van de wegverbreding A50 tussen Ewijk en Valbrug en de extra brug over de Waal is het begin van het einde, dat wil zeggen het einde van een belangrijk fileknooppunt uit de landelijke top 5!
In 2014 zal deze belangrijke transportader voor regionaal, nationaal en internationaal verkeer weer goed doorstromen. Ruim 33 procent van het verkeer op dit traject is vrachtverkeer, vooral internationaal goederenvervoer. De A50 is kortom een belangrijke verbinding naar economische centra van de rest van Nederland.
In drie jaar tijd wordt de A50 verbreed van 2x2 naar 2x4 rijstroken, komt er een extra brug over de Waal en wordt de bestaande brug gerenoveerd.
De extra brug wordt via de ‘markt tenzij…’ en design en construct principe gebouwd. Met andere woorden: laat de markt doen waar zij goed in is.
Resultaat van deze werkwijze is vaak dat een infraproject sneller, efficiënter en zonder budgetoverschrijdingen wordt gerealiseerd.
Ik zei al dat binnen dit project mens en milieu terecht een belangrijke plek heeft gekregen.
Dat betekent voor omwonenden dat de geluidsoverlast sterk wordt teruggedrongen door de aanleg van tweelaags ZOAB, het plaatsen van geluidsschermen, de aanleg van geluidswallen, en zo nodig woningisolatie. En op de bruggen worden geluidsarme voegen aangelegd.
Voor luchtkwaliteit zijn, op basis van de resultaten van de monitoring 2010 van het zogeheten Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit [NSL], ook maatregelen voorzien. Eind van dit jaar zal een uitvoeringsbesluit worden genomen, zodat door Rijkswaterstaat ook de laatste inzichten van de meest recente NSL-monitoring 2011 nog kunnen worden meegenomen.
Ook de natuur krijgt aandacht. De extra brug is gelegen in Natura2000 gebied. Het team van Rijkswaterstaat en de aannemer hebben alles in het werk gesteld de beschermde flora en fauna te sparen.
Daarmee is rekening gehouden in de tracékeuze en de plaats van de bouw van de extra brug aan de westzijde van de bestaande brug. Op deze manier wordt de habitat gespaard van beschermde amfibieën waaronder de geliefde ‘Pelobates fuscus’, in de volksmond ook wel de knoflookpad genoemd. Binnen dit project is ook zuinig met onze schaarse ruimte omgegaan en is gekeken naar de inpassing van de brug in het rivierenlandschap.
Ook zal op het nieuwe traject dimbare verlichting ingezet worden zonder concessies aan de verkeersveiligheid te doen.
Kortom, dames en heren, binnen dit project is geprobeerd de meest mens- en milieuvriendelijke oplossingen te kiezen.
Dit project past eigenlijk naadloos binnen de ambities van het nieuwe ministerie van Infrastructuur en Milieu waar we de synergie proberen te vinden tussen bereikbaarheid en leefbaarheid.
Beste mensen,
Ik mag zo dadelijk de starthandeling voor dit project verrichten. Dat is natuurlijk niet altijd een feest, want het is ook het begin van extra verkeershinder. Alle betrokken partijen moeten zich dan ook 100 procent inzetten deze overlast zo veel mogelijk te beperken. Tijdens de werkzaamheden blijven hetzelfde aantal rijstroken beschikbaar als nu. Er geldt uiteraard wel een snelheidsbeperking. De verkeersveiligheid blijft voorop staan.
De winkel blijft dus open tijdens de verbouwing. Dat vergt ook een slim samenspel van regionale partijen en Rijkswaterstaat.
Er moeten strakke afspraken gemaakt worden tussen de gemeenten, provincie en Rijkswaterstaat over de planning van de werkzaamheden.
Een voorbeeld hoe we verkeersdrukte tijdens de werkzaamheden kunnen vermijden is het project Slim Prijzen van de Stadsregio Arnhem-Nijmegen. Automobilisten krijgen een beloning als zij de spits mijden. Inmiddels zijn er 10.000 deelnemers.
Tot slot, dames en heren,
“Een betere doorstroming, een beter leefklimaat en een betere verkeersveiligheid: drie mooie ambities die in amper drie jaar gerealiseerd kunnen worden met dit wegproject. En als kers op de taart ook nog een nieuwe extra brug over de Waal.”
Ik wens alle mensen van het team Rijkswaterstaat en de aannemer veel succes met alle werkzaamheden. Werkzaamheden die bewoners, bestuurders op het pluche en achter het stuur als het project klaar is op waarde weten te schatten. En misschien treffen we elkaar dan weer over drie jaar als dit werk gereed is.
Dank u wel.