“Klant weer koning in de trein”
ProRail en de Nederlandse Spoorwegen (NS) moeten grote verstoringen op het spoor sneller verhelpen en de treinreiziger beter informeren, dat schrijft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer. “Het moet echt beter, de klant moet in de trein weer koning worden”, aldus Schultz. Hiervoor grijpt de minister naar boete, bonus en bestuurders.
Schultz van Haegen neemt verschillende maatregelen om de cultuur en structuur van beide organisaties aan te pakken. Zo wil ze dat ProRail en NS de reiziger in hun denken en doen meer centraal stellen. Hiervoor gaan de beheerder en vervoerder een reizigersplan opstellen. Daarin komt te staan hoe zij de reiziger informeren en van A naar B brengen bij verstoringen. Klantgerichtheid geldt als voorwaarde bij de benoeming van de nieuwe bestuurders in de top van ProRail.
Om de reisinformatie te verbeteren brengt de minister de verantwoordelijkheid hiervoor in één hand bij NS. Ook wil ze dat meer gebruik wordt gemaakt van communicatie via mobiele media. Op de lokale verkeersleidingsposten komen ProRail en NS onder één dak om bij verstoringen beter samen te werken aan de oplossing. Het onderbrengen van ProRail bij Rijkswaterstaat vindt de minister geen oplossing. Dit zorgt niet voor betere samenwerking tussen beheerder en vervoerders.
Schultz van Haegen scherpt de prestatieafspraken voor ProRail en NS aan. Als de organisaties niet voldoen aan de eisen uit het jaarlijkse beheer- en vervoerplan, wil de minister in de toekomst ook een direct opeisbare boete opleggen. Met de minister van Financiën en de Raad van Commissarissen van NS bekijkt Schultz de mogelijkheid om bij slechte vervoersprestaties de gehele bonus van NS-bestuurders te schrappen.