Financial Close bereikt voor DBFM A15 Maasvlakte-Vaanplein
A-Lanes A15, het consortium bestaande uit John Laing, Ballast Nedam, Strabag en Strukton, heeft op 14 december j.l. financial close bereikt voor het DBFM project A15 Maasvlakte-Vaanplein. De financiering is opgebouwd uit circa € 700 miljoen vreemd en eigen vermogen. ABN AMRO Bank, BNP Paribas, NIBC Bank, Société Generale, UniCredit en de Europese Investeringsbank nemen de vreemdvermogensfinanciering voor hun rekening. John Laing, Ballast Nedam, Strabag en Strukton zorgen gezamenlijk voor het eigen vermogen.
Het project omvat de verbreding van het traject en de bouw van een nieuwe Botlekbrug. Het gaat om een DBFM-contract (Design, Build, Finance and Maintain) met een nominale waarde van circa € 1,5 miljard, waarbij het consortium A-Lanes A15 verantwoordelijk is voor ontwerp, bouw, financiering en onderhoud van het project. De verbreding van de A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein is gebaseerd op het Tracébesluit A15 Maasvlakte - Vaanplein, en voorziet in circa 40 km wegverbreding. Met het project wordt het hele tracé van de Maasvlakte tot en met het Vaanplein aangepakt om het havengebied en de omliggende woongebieden bereikbaar en veilig te houden. De nieuwe Botlekbrug wordt breder en hoger, waardoor het wegverkeer minder vaak hoeft te wachten voor een open brug.
De eerste maanden van 2011 gebruikt A-Lanes A15 om de uitvoeringsorganisatie verder vorm te geven en de eerste voorbereidende werkzaamheden uit te voeren, zoals het verkrijgen van vergunningen, het verleggen van kabels en leidingen en het inrichten van werkterreinen. Eind 2011 starten de eerste, voor bewoners en weggebruikers zichtbare werkzaamheden. Eind 2015 is de vernieuwde A15 gereed en gaat de onderhoudstermijn van 20 jaar in.