In ontvangst name 6 elektrische auto's Rijkswaterstaat
“Elektrisch rijden is uitermate kansrijk”. Deze woorden sprak Staatssecretaris Atsma op dinsdag 18 januari 2011 na de aflevering van 6 elektrische auto’s voor Rijkswaterstaat. Stil, schoon en betrouwbaar; elektrisch rijden kent vele voordelen. En de ontwikkeling van elektrische voertuigen staat niet stil. Dat geldt zowel voor de technologie [actieradius/batterijen] als de infrastructuur [oplaadpunten]. Steeds meer grote automerken brengen elektrische auto’s op de markt. Beperkt het aantal elektrische voertuigen zich nu tot 400, marktpartijen en de overheid verwachten dat er in 2020 in ons land 200.000 elektrische voertuigen rondrijden. Om die ontwikkeling een zetje te geven, geeft de rijksoverheid het goede voorbeeld. Door elektrische auto’s aan te schaffen, koopt de overheid duurzaam in. De rijksoverheid doet jaarlijks voor 50 miljard aan boodschappen. Daarmee kan zij de markt voor duurzame producten - zoals elektrische auto’s – stimuleren. Rijkswaterstaat is met de aanschaf van deze eerste 6 auto’s – later worden er nog 20 geleverd – koploper binnen de rijksoverheid. Ook plaatst Rijkswaterstaat ‘stopcontacten’ bij haar 11 regiokantoren. Door dit initiatief doet zij veel kennis en ervaring op met elektrisch rijden. En deze opgedane kennis en ervaring zal Rijkswaterstaat met ministeries en andere overheden delen.
Dames en heren,
RWS gaat elektrisch rijden!
En dat willen we weten ook.
Opmars elektrische auto niet te stuiten.
Aantal elektrische auto’s genomineerd voor auto van het jaar 2010. Dus niet toevallig dat dit de merken zijn waar RWS mee gaat rijden. Ik heet de vertegenwoordigers van Nissan, Mitsubishi, Peugeot en Toyota dan ook van harte welkom.
Komende jaren nog vrij duur . Maar steeds meer merken komen met elektrische auto’s op de markt. Economisch abc’tje: prijs zal zakken. Autofabrikanten ook verantwoordelijkheid nemen.
Juist nu doorschakelen naar hogere versnelling in deze veelbelovende techniek.
De overheid investeert in duurzame mobiliteit: lucht schoner, de CO2-uitstoot neemt af, het milieu wordt gespaard en we besparen op gebruik van fossiele brandstoffen.
China stopt al gigantische bedragen in ontwikkeling. Elektrisch rijden één van oplossingen megaluchtvervuiling.
Actieradius elektrische auto’s als probleem gezien.
Wil opmerken dat de meeste ritjes die we maken vallen binnen een straal van 17 kilometer.
Een gemiddelde accu is goed voor een afstand van 150 kilometer. En de ontwikkeling staat niet stil.
Voor de 400 elektrische auto’s die nu in Nederland rijden zijn er 400 publieke en private oplaadpunten.
Genoeg stopcontacten voor al die stekkers dus. En dat aantal zal ongetwijfeld fors gaan stijgen.
Er is geen grote autoproducent in de wereld die niet werkt aan de ontwikkeling van elektrische auto’s.
Dit jaar struikelen grote producenten over elkaar met nieuwe elektrische modellen.
In die branche is het streven om over dertig jaar de accu’s 7 keer beter te laten zijn en veertig keer goedkoper.
Dat is een geweldig streven natuurlijk, maar is alleen mogelijk als er genoeg auto’s worden verkocht.
Het is daarom goed dat overheden het goede voorbeeld geven.
De gezamenlijke inkoopmacht van Nederlandse overheden is 50 miljard euro.
Daar kun je wat mee.
Wie voor zo’n bedrag duurzaam inkoopt kan echt een verschil maken.
Gemeentes, provincies en rijk kunnen de markt voor duurzame producten- zoals elektrische voertuigen - stimuleren.
Met duurzaam inkopen kunnen we milieu en geld sparen. Ook kwestie van fatsoenlik ‘ondernemen’.
Streven is administratieve lasten laag te houden.
Belangrijk voor draagvlak.
Wil opmerken dat lasten fractie zijn van totale som aanbesteden [1-14%].
Recent verschenen Actal rapport nuttig. Waar we lasten kunnen terugdringen adviezen overnemen, zonder doelstelling uit oog te verliezen.
Project RWS goed initiatief. Praktijkproef RWS met 26 elektrische voertuigen.
Nu starten met 6 auto’s. In 2015 kwart auto’s RWS elektrisch [= 425].
RWS met dit project ook koploper/pionier. RWS gaat hiermee kennis opbouwen. En straks kennis en gebruik e-voertuigen delen met andere overheden.
Overigens over Rijkswaterstaat, duurzaamheid en elektrisch rijden gesproken.
Veel mensen weten niet dat Rijkswaterstaat onlangs ook stopcontacten voor elektrische fietsen in gebruik heeft genomen. Een primeur voor de overheid.
Als fervent fietser – niet elektrisch moet ik toegeven – juich ik dat van harte toe. Door fietsverbruik te stimuleren zorgen we voor minder files, minder luchtvervuiling en het is nog gezond ook. Maar genoeg hierover, terug naar de elektrische vierwielers.
Andere actie overheid om introductie elektrisch rijden te versnellen is instellen Formule E-Team.
Functie van aanjager.
In het Formule E-team werken bedrijfsleven, kennisinstellingen en de overheid samen onder voorzitterschap van Maurits van Oranje.
Ambitie elektrisch rijden betrouwbaar en betaalbaar te maken. Ook economische kans!
Afspraken met producenten, aandacht voor veiligheid, realiseren infrastructuur/oplaadpunten en verbeteren techniek/batterijen.
Ook internationale samenwerking stimuleren.
Tot slot.
Duurzame mobiliteit is goed voor ons milieu en goed voor onze economie. Elektrisch rijden is veelbelovend en kan belangrijke bijdrage aan schoner en leefbaarder NL.
Aan RWS zal het in ieder geval niet liggen.
Dank u wel.