Belastingdienst en STIBA sluiten samenwerkingsconvenant
Vooraf fiscale aandachtspunten afstemmen, minder administratieve lasten en een effectiever toezicht. Dit zijn enkele doelen van een samenwerkingsconvenant dat de Belastingdienst en STIBA, de brancheorganisatie en belangenbehartiger van gecertificeerde voertuigdemontagebedrijven in Nederland, op maandag 17 januari 2011 hebben afgesloten. De afspraken gelden voor alle bedrijven in de branche.
Praktische oplossing voorraadwaardering gebruikte onderdelen
In de praktijk blijkt het moeilijk om de fiscale balanswaarde van gedemonteerde auto-onderdelen te bepalen. Omdat deze gedemonteerde onderdelen geen eigen inkoopprijs hebben, ontstaan er vaak langdurige discussies tussen de autodemontagebedrijven en de Belastingdienst.
Om een eind te maken aan deze discussies is afgesproken dat de waarde van de voorraad gebruikte onderdelen wordt vastgesteld tegen een vast percentage van de inkoopprijs van demontageauto’s. Dit naar aanleiding van onderzoek dat STIBA heeft uitgevoerd in samenwerking met een aantal leden.
Margeregeling omzetbelasting, onderdeel autodemontagebedrijven
Vanwege het bijzondere bedrijfsproces in het autodemontagebedrijf heeft de staatssecretaris van Financiën goedgekeurd dat autodemontagebedrijven de globalisatierekening toepassen met gebruikmaking van een forfaitaire berekeningsmethode.
In de praktijk blijkt dat deze forfaitaire berekeningsmethode vaak verkeerd wordt toegepast. STIBA en Belastingdienst hebben daarom een gezamenlijke uitleg van deze regeling geschreven. Ook is een dynamisch Vraag & Antwoord-document ontwikkeld. Ten slotte stelt de Belastingdienst een rekenprogramma beschikbaar voor de branche, met behulp waarvan de forfaitaire berekeningsmethode kan worden uitgevoerd.