Kabinet werkt verder aan sterke positie luchtvaartsector
De cruciale rol van de luchtvaart voor de Nederlandse economie en de internationale bereikbaarheid via de lucht moeten behouden blijven en verder worden uitgebouwd. Zo luidt het voorstel van staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu bij de actualisatie van de Luchtvaartnota waarmee het kabinet heeft ingestemd. In de actualisatie geeft het kabinet verder aan welke accenten deze kabinetsperiode in de luchtvaart worden gezet.
Het kabinet wil dat Nederland direct verbonden blijft met de belangrijkste economische centra in de wereld. Na het uitkomen van de Luchtvaartnota in 2009 zijn al een flink aantal stappen gezet om dit op een verantwoorde en duurzame manier te bereiken. Zo is afgesproken dat Schiphol en de andere luchthavens gaan samenwerken om de mainportfunctie van Schiphol te versterken. Voor vluchten die niet noodzakelijk op Schiphol moeten landen of vertrekken wordt ruimte gezocht op regionale luchthavens zoals Eindhoven en Lelystad. In de actualisatie wordt aangegeven dat het kabinet deze lijn voortzet.
Uit de actualisatie wordt verder duidelijk dat er samen met het ministerie van Defensie een nieuw luchtruimontwerp wordt ontwikkeld. Hierdoor kan de ruimte in het drukke Nederlandse luchtruim efficiënter worden gebruikt. Eén van de vragen hierbij is bijvoorbeeld hoe luchthaven Lelystad zich verder kan ontwikkelen zonder hierbij een negatief effect te hebben op mainportfunctie van het dichtbij gelegen Schiphol.
Een ander accent uit de actualisatie is de inzet om op luchthavens aparte gebruiksruimte te reserveren voor vluchten van maatschappelijk belang, zoals vluchten met traumahelicopters. Hiervoor wordt de wet Luchtvaart aangepast. Hulpdiensten moeten volgens het kabinet altijd traumavluchten kunnen uitvoeren. Daarom laat het kabinet onderzoek doen naar aanpassing van de regelgeving zodat er in de nacht meer traumavluchten kunnen worden uitgevoerd.
Het kabinet wil dat Europa intensiever gaat samenwerken in het luchtruim. Hierdoor kan er efficiënter worden gevlogen waardoor vluchten korter duren en er minder uitstoot is van CO2. Daarnaast zet het kabinet in op het behouden van een concurrerend kostenniveau voor de luchtvaart door bijvoorbeeld scherp te letten op het effect van tariefswijzigingen die doorberekend worden aan airlines. Ten slotte komt het rijk met een actieplan dat ervoor moet zorgen dat de ruimtelijke-economische positie van Schiphol wordt versterkt. Hierbij wordt gekeken naar de claims die verschillende gebruikers leggen op Schiphol en de bereikbaarheid over weg en spoor.