Aanbieder sms-diensten beboet voor spam
De OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft SD&P Interactive B.V. (SD&P) voor in totaal 550.000 euro aan boetes opgelegd wegens het versturen van ongevraagde sms-berichten zonder geldige afmeldmogelijkheid.
Meerdere overtredingen van het spamverbod
Consumenten zaten hierdoor ongewild aan een sms-dienst vast, waarbij ze voor elk ontvangen bericht 1,50 euro moesten betalen. Dit zijn meerdere overtredingen van het spamverbod. Het is namelijk verboden om commerciële smsjes te versturen zonder expliciete toestemming van de ontvanger. Daarnaast is het verplicht dat de sms-berichten een geldige afmeldmogelijkheid vermelden.
SD&P biedt diensten aan onder de naam Yamtalk en MT50 (MobileFun) via diverse shortcodes, waaronder de codes 4269 en 9988. OPTA heeft honderden klachten over deze diensten ontvangen via www.spamklacht.nl.
Extra bescherming consument
Per april 2011 komen er nieuwe regels waardoor consumenten nog beter beschermd worden tegen misleiding met sms-diensten. Zo kunnen consumenten straks niet afgesloten worden van hun telefoondienst als ze een klacht indienen over onverwacht hoge kosten van sms-diensten. Door deze maatregel krijgen telecombedrijven een sterke prikkel om te zorgen dat de problematiek met gratis lijkende sms-diensten snel wordt opgelost en bijvoorbeeld kinderen niet langer de dupe zijn.
‘Hierdoor worden consumenten beter beschermd tegen misleiding met sms-diensten,' aldus minister Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie. Daarnaast blijven de verantwoordelijke toezichthouders als OPTA en de ConsumentenAutoriteit optreden tegen dit soort misstanden.