Atsma: alle luchtvaartmaatschappijen moeten zich aansluiten bij Geschillencommissie

Passagiers kunnen in de toekomst met klachten over álle luchtvaartmaatschappijen die in Nederland actief zijn terecht bij de Geschillencommissie Luchtvaart. Omdat luchtvaartmaatschappijen op dit moment op vrijwillige basis verbonden zijn aan de geschillencommissie kunnen passagiers met klachten niet altijd bij dit loket terecht. Staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu wil hier een einde aan maken. ‘’Ik ga de maatschappijen wettelijk verplichten zich aan te sluiten bij de commissie. Gunstig voor de consument en eerlijker voor de luchtvaartmaatschappijen die zich wel aan de commissie hebben verbonden’’.

Passagiers kunnen zich sinds 1 juli 2009 tot de onafhankelijke geschillencommissie richten wanneer zij vinden dat de luchtvaartmaatschappij de Europese regels over passagiersrechten niet nakomt. Het gaat hierbij om de verordening die gaat over instapweigering, annulering of lange vertraging. De geschillencommissie is opgericht door BARIN (waarin 77 luchtvaartmaatschappijen zich verenigd hebben) en de Consumentenbond op basis van zelfregulering. In de praktijk heeft dit ertoe geleid dat weliswaar een groot aantal, maar niet alle luchtvaartmaatschappijen bij de commissie aangesloten zijn.

De commissie behandelt klachten over vluchten die vertrekken met een luchtvaartmaatschappij vanaf een luchthaven in Nederland en is voor passagiers een laagdrempelige manier om geschillen met luchtvaartmaatschappijen op te lossen. Als de passagier er met de luchtvaartmaatschappij niet uitkomt kan de klacht worden neergelegd bij de geschillencommissie waarna een uitspraak volgt die bindend is.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat is en blijft de bij wet aangewezen instantie die verantwoordelijk is voor handhaving van alle Europese luchtvaartregelgeving. Naast handhaving richting luchtvaartmaatschappijen behandelt de Inspectie ook individuele klachten van passagiers. De inspectie maakt een dossier op maar kan geen bindende uitspraak doen waardoor de consument uiteindelijk bij de rechter om een oordeel moet vragen. De Geschillencommissie Luchtvaart is een extra loket naast de Inspectie en is door de bindende uitspraak een laagdrempelig alternatief voor een gang naar de rechter.

Staatssecretaris Atsma bereidt nu in overleg met de betrokken partijen een wetsvoorstel voor dat alle luchtvaartmaatschappijen verplicht zich aan te sluiten. Dit voorstel wordt vervolgens voorgelegd aan de Raad van State waarna het aan de Tweede Kamer wordt gestuurd.