Eindhoven Airport mag groeien met 25.000 extra vliegbewegingen
Eindhoven Airport mag tot 2020 in twee stappen groeien met 25.000 extra vliegbewegingen per jaar. Om dit mogelijk te maken moet de luchthaven een stevig pakket aan maatregelen voor hinderbeperking en verduurzaming van de luchthaven realiseren en wordt een deel van de militaire gebruiksruimte verplaatst. Dit schrijven staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu en minister Hillen van Defensie vandaag in reactie op het advies van de Alderstafel aan de Tweede Kamer.
'Deze ontwikkeling biedt veel kansen voor de regio en versterkt de ontwikkeling van de Brainport Eindhoven, een economisch speerpunt van dit kabinet', aldus staatssecretaris Atsma.
De heer Hans Alders heeft samen met de regio bekeken welke rol de luchthaven Eindhoven kan spelen in de groei van de Nederlandse luchtvaart. Staatssecretaris Atsma en minister Hillen schrijven aan de Tweede Kamer dat zij invulling gaan geven aan het advies uit juni 2010. Daarin adviseerde Alders om in de eerste fase tot 2015 op Eindhoven Airport ongeveer 10.000 extra vliegtuigbewegingen per jaar toe te staan. In 2015 zal worden getoetst of de voorwaarden waaraan de ontwikkeling is verbonden, zijn nagekomen. Als dat het geval is, wordt de tweede fase van de overeengekomen groei vrijgegeven die ruimte biedt voor nog eens 15.000 extra vliegbewegingen per jaar. Voorwaarden waar aan voldaan moet worden zijn bijvoorbeeld het invoeren van hinderbeperkende maatregelen, het verplaatsen van een deel van de militaire gebruiksruimte en een focus op zakelijk verkeer.
Het accommoderen van vliegverkeer op Eindhoven Airport is een belangrijke stap in het invullen van een selectieve ontwikkeling in de luchtvaart. Hierbij krijgen regionale luchthavens Eindhoven en Lelystad een rol in het opvangen van verkeer dat niet aan de mainport Schiphol gebonden is. Zo versterkt Schiphol de positie als internationale luchthaven met veel transferverbindingen en een sterke concurrentiepositie. Het ontwikkelen van extra vliegbewegingen op regionale luchthavens zoals Eindhoven en Lelystad zorgt voor een impuls in de regionale economie. Op dit moment voert de heer Alders nog onderzoek uit naar de mogelijkheden op luchthaven Lelystad.
Aan de afspraken uit het Aldersadvies wordt nu invulling gegeven door een luchthavenbesluit te maken. In dat besluit worden de 25.000 extra vliegtuigbewegingen per jaar tot 2020 vastgelegd. De heer Alders gaat samen met de betrokken partijen een plan van aanpak opstellen en bewaakt de voortgang van het proces. Hierover ontvangt de Tweede Kamer elk jaar een voortgangsrapportage.