Opening noordelijk deel A4 Burgerveen-Leiden
Op ludieke wijze opende minister Schultz van Haegen op 13 december het noordelijke deel van de A4 Burgerveen-Leiden. De nieuwe derde rijstrook werd feestelijk geopend op een boot die dobberde op de vernieuwde Ringvaart.
De minister wees in haar speech op het grote economische belang van een goede doorstroming op de A4. Schultz: “De ruggengraat van onze economie; dat is de A4.” De aanpak van de A4 is een goed voorbeeld van de aanpak die de minister de komende jaren voorstaat: “Groen licht voor onze economie en een goede infrastructuur die ruim baan geeft aan het herstel van de economie.”
De minister prees in haar speech de bouwers van RWS en BAM. Het werk was een half jaar eerder klaar dan gepland, mede door het toepassen van innovaties. Schultz van Haegen wees op het belang van innovatie bij infrastructuurprojecten: “Er leiden vele wegen naar Rome. Echter, er is maar één weg die je sneller bij het Colosseum brengt: slimme innovaties!”
Ook over het zuidelijk deel van dit project kon de minister goed nieuws brengen aan automobilisten en omwonenden. Halverwege het project [einddatum 2014] kan namelijk in 2012 al over drie rijstroken worden gereden. Met dien verstande dat op de versmalde rijstroken een snelheidsbeperking geldt van 80 km/u. Want verkeersveiligheid was, is en blijft voorop staan.
Geachte bestuurders, burgers en buitenlui,
Wat een ontzettend leuke en originele locatie voor een opening. Op een boot een weg openen. Dat doe ik niet elke dag. Maar de keuze voor een boot is eigenlijk ook weer niet zo gek. Het werk dat hier is verricht, is namelijk veel meer geweest dan alleen asfalt storten. U en ik weten dat. En Nederland weet het na vandaag ook.
Dames en heren,
De ruggengraat van onze economie, dát is de A4.Dé verbindingsweg tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam. En juist die ruggengraat dreigt te bezwijken onder de balast aan files. Zeker tussen Burgerveen en Zoeterwoude. Als inwoner van Leiden en regelmatig reizend tussen Leiden en Den Haag ben ik ‘ervaringsdeskundige’ op deze ‘classic’ uit de file top 50. Tezamen met tienduizenden andere forenzen. In 1958 werd deze weg geopend.
In 1961 volgde de opening van het eerste moderne aquaduct in Nederland: het Ringvaartaquaduct. Met gevoel voor understatement kunnen we vaststellen dat het verkeer in deze periode flink is toegenomen. Kortom, tijd voor actie. Samen met bestuurlijke partners, bouwers van BAM en Rijkswaterstaat pakken we deze weg aan. Met andere woorden: spoedaanpak, schop in de grond en doorpakken.
Want deze flessenhals doet onze economie afremmen. Terwijl onze economie juist nu moet doorschakelen.
We doen dat wat betreft de A4 door een prachtig drieluik.
Deel 1 - Roelofarendsveen – Leiderdorp. Dit project is in 2006 afgerond.
Deel 2 - de opening van het noordelijke deel: Nieuw Vennep-Roelofarendsveen.
En vandaag knippen we hier het lintje. De A4 is op dit traject nu verbreed naar 3 rijstroken in beide richtingen. Er is een compleet nieuw Ringvaartaquaduct gebouwd en het bestaande aquaduct uit 1961 is gerenoveerd, zodat deze er ook weer jaren tegen kan. En tot slot hebben we deel 3: het zuidelijke traject Leiderdorp – Zoeterwoude-Dorp. Dit project is op koers en in 2014 gereed.
Over dit projectdeel Zuid heb ik overigens ook goed nieuws. Maar daar later meer over. Blijft u dus vooral luisteren.
Dames en heren,
Dit mooie drieluik op de A4 is een goed voorbeeld van de aanpak die ik de komende jaren voorsta: groen licht voor onze economie en een goede infrastructuur die deze economie ruim baan geeft.
Want juist nu de economie uit een diep dal begint te klimmen, moet onze infrastructuur tip top zijn. Een haperende infrastructuur en slechte bereikbaarheid zijn slecht voor de herstellende patiënt. Files zijn een gigantische schadepost voor onze economie én het milieu.
Als onze economie sterker uit de crisis wil komen, dan moet deze de ruimte krijgen. Zeker op plekken die essentieel zijn voor de economie.
We werken daar hard aan. Overheden en markt. En op bepaalde trajecten zijn de gunstige effecten goed merkbaar. Kijk naar Eindhoven.
Daar is het aantal files met de helft afgenomen. Investeren in asfalt loont dus!
Die aanpak zet ik dus daadkrachtig voort. Onder meer met investeringen in het OV en de weg: 40 miljard euro in tien jaar. Gelijkelijk verdeeld tussen spoor en weg. De komende vijf jaar komt er bijvoorbeeld 800 kilometer aan rijstroken bij.
Natuurlijk moeten we in deze financieel krappe tijden ook keuzes maken.
Kortom, focus! Focus op investeringen daar, waar we het meeste rendement uit elke euro kunnen halen. Elke euro telt. Dat betekent dat we investeren daar waar de bereikbaarheid het meest onder druk staat. Natuurlijk vergeten we de regio niet. Daar lopen en gaan nog tal van infrastructurele projecten van start.
Maar we moeten wel kiezen. Niet kiezen kunnen we ons absoluut niet permitteren. En trouwens, niet alle zegeningen komen uit Den Haag. Dus focus ik ook op privaat geld. We dagen de markt uit over de brug te komen. En de signalen zijn gunstig.
Maar niet alleen elke euro telt. Ook elke meter asfalt telt. Ik wil dan ook het maximale halen uit elke kilometer asfalt. Zo wil ik bijvoorbeeld de Crisis- en herstelwet permanent maken. Dus onderzoek ik bijvoorbeeld of we spitsstroken altijd kunnen openstellen. En dat vanzelfsprekend binnen de normen voor lucht, geluid en verkeersveiligheid.
Dames en heren,
Het kabinet investeert in onze wegen en waterwegen, havens en luchthavens.
Dat is niet makkelijk in deze tijden van financiële krapte. Maar met de juiste focus, slim bouwen en beter benutten kunnen we een eind komen. Een heel eind.
En vandaag laten we zien dat het niet alleen moet, maar vooral ook kán!
Want met deze opening zorgen we voor een betere doorstroming en een betere leefbaarheid. Met in twee richtingen 3 rijstroken, met een nieuw knooppunt Burgerveen, met extra geluidsschermen, met een tweede Ringvaartaquaduct en een gerenoveerd aquaduct. Allemaal goed nieuws voor automobilisten en omwonenden.
Zowel omwonenden en automobilisten hebben overlast ondervonden van wegwerkzaamheden. Bouwen zonder verkeershinder is onmogelijk.
We kunnen de hinder wel zo veel mogelijk beperken. Het vooruitzicht van minder files en meer schone lucht vergoedt uiteindelijk veel, zo niet alles. Want daar doen we het voor.
De mensen van RWS en BAM hebben fantastisch werk geleverd! Wat ik leuk en interessant vond om te lezen is dat BAM de zogeheten ‘LEAN methode’ heeft toegepast bij dit project. LEAN? Ik zie bij niet-ingewijden nu een groot vraagteken verschijnen boven hun hoofd. LEAN is een door autofabrikant Toyota ontwikkelde procesinnovatie. De kern van LEAN is: ‘bezuinig door betere kwaliteit te leveren’. Het resultaat van dit proces is een betere kwaliteit, tevreden klanten en lagere kosten.
Bij mijn vorige werkgever - zorgverzekeraar Achmea - hebben we daar spectaculaire resultaten mee geboekt. Ik kan daar uren over vertellen. Maar dat doe ik u niet aan. Bottom line is dat BAM met de methode LEAN dit project een half jaar heeft kunnen versnellen. Kortom, er leiden vele wegen naar Rome.
Echter, er is maar één weg die je sneller bij het Colosseum brengt: slimme innovaties!
Over versnellen gesproken. Over projectdeel Zuid is ook goed nieuws te melden.
Zuid wordt in twee fases gebouwd. Eerst de westkant en zodra deze in 2012 gereed is, starten we met de oostkant. Het verkeer zou in 2012 langs de westkant over tweemaal 2 rijstroken rijden. Althans, dat was de planning.
BAM kwam met het idee eerder over de uiteindelijke 3 rijstroken te gaan rijden.
RWS heeft dit plan in samenwerking met gemeenten, omwonenden en hulpdiensten uitgewerkt. Resultaat: halverwege het project - midden 2012 - kan er al over 3 rijstroken gereden worden. Dit is twee en een half jaar sneller dan de definitieve oplevering!
In deze tijdelijke situatie zijn er wel versmalde rijstroken en geldt 80 kilometer per uur. Want de verkeersveiligheid blijft vanzelfsprekend voorop staan.
Maar duidelijk is dat nummer 1 en 21 - de A4 tussen Leiden en Zoeterwoude - uit de file toplijst gaan wegvallen. Kortom, dubbel goed nieuws vandaag.
Dames en heren,
Vandaag betaalt zich weer een investering uit. Een investering in de economische kracht van Nederland. Dit is een belangrijke mijlpaal bij één van de in de totaal dertig projecten uit de spoedaanpak. We liggen op koers, sterker nog, ik verwacht dat we nog kunnen versnellen. Want bestuurlijke besluiteloosheid en drukte behoren wat mij betreft tot het verleden.
Tot slot.
Ik wil alle betrokken mensen van BAM en het team van Rijkswaterstaat feliciteren met dit prachtige resultaat. Want bestuurders bereiken niets zonder bouwers!
En landelijke bestuurders bereiken niets zonder regionale partners. Dank aan hen voor de prima samenwerking.
We gaan Nederland in beweging brengen en houden.
Dank u wel.