Een echte Bob heeft 0% op
Vandaag start minister Schultz van Haegen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu de nieuwe Bob-campagne ‘100% Bob, 0% op’. Het doel van deze nieuwe campagne is om de Bob op te roepen helemaal niets te drinken. Uit recent onderzoek blijkt namelijk dat het lastig stoppen is na één of twee glazen alcohol, omdat het ontremmende effect van alcohol dan in werking treedt. Om dit te voorkomen is het beter om als Bob helemaal niet te drinken. Daarom bestaat de Bob dit jaar niet alleen uit een nieuwe radio en TV spot, maar ook uit een app(licatie) voor op de mobiele telefoon. Zo is de campagne altijd aanwezig, ook tijdens het bestellen aan de bar.
Alcohol en verkeer gaan niet samen. Daarom worden alcoholovertredingen in het verkeer hard aangepakt. Tegelijkertijd zet de overheid al negen jaar succesvol in op preventie met de Bob-campagne. Dit jaar staat de ontremmende werking van alcohol centraal in de campagne. Eén op de drie personen die wel eens de Bob is, geeft aan toch alcohol te drinken als er er nog gereden moet worden. Uit onderzoek blijkt nu dat deze eerste glazen vaak aanleiding zijn voor de Bob om toch meer dan de toegestane hoeveelheid te drinken. Daarin speelt de omgeving een belangrijke rol: in 60% van de gevallen krijgt de Bob drank aangeboden door familie, vrienden of collega’s. Drie op de tien Bob’s nemen dit aangeboden drankje toch aan, ondanks goede voornemens.
Minister Schultz van Haegen: ‘De feestdagen vormen een goede aanleiding om mensen te herinneren aan deze Bob boodschap. Het blijkt ook nodig: gevraagd naar waar men als Bob het meest drank aangeboden kreeg door anderen, staat de kroeg op de eerste en het familiediner op de tweede plaats. Met de nieuwe campagne willen we de Bob ondersteunen op het moment dat het er toe doet: bij de keuze om wel of geen alcoholisch drankje te drinken.’
Een extra aandachtsgroep in deze campagne vormen mannen tussen de 35 en 55 jaar. 43% van de mannen in deze leeftijdscategorie zegt toch te drinken wanneer ze Bob zijn, in vergelijking met 35% van de rest van Nederland. Mannen van 35 t/m 55 jaar overschrijden vaker de alcoholgrens van maximaal 2 glazen (27 % vs 14 %)
De campagne bestaat uit een radio en een TV spot die vanaf vandaag tot en met 16 januari 2011 wordt uitgezonden. Omdat het belangrijk is mensen ook op locatie bewust te maken van de Bob, is een mobiele telefoon applicatie ontworpen, de ‘Tipsy Talk’, die vanaf 20 december gratis beschikbaar is. Geheel in het luchtige karakter van de succesvolle Bob-campagne maakt deze app mensen bewust van het effect van alcohol op hun spraak. Daarnaast worden speciale Bob-posters en Bob-urinoirstickers verspreid. Tijdens de campagne periode controleert de politie extra op alcohol in het verkeer. De combinatie van voorlichting en handhaving is in het verleden het meest effectief gebleken.