Najaarsdiner HOGIAF

Toespraak drs. Maxime Verhagen, minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, bij Najaarsdiner HOGIAF, Kurhaus/ Scheveningen

Dames en heren,

  • Fijn om vandaag bij u te zijn! Graag bedank ik HOGIAF voor de eervolle uitnodiging hier te spreken.
  • Ondernemen betekent bruggen slaan. Tussen aanbod en vraag. Tussen strategische plannen en de dagelijkse praktijk. Maar natuurlijk ook tussen binnen- en buitenland. Tussen de ene cultuur en de andere.
  • Die internationale oriëntatie, daar hecht ik aan. Ik vind het van het hoogste belang dat we onze economie internationaal op de kaart zetten. In het regeerakkoord beklemtonen we dat innovatief ondernemerschap belangrijk is, juist voor die internationale concurrentiekracht van ons land.
  • U weet als geen ander hoe het is om je te bewegen op een internationale markt. Als Turks-Nederlandse ondernemer kent u Nederland en u kent Turkije. U weet precies wat er in beide landen speelt, wat beide landen aan elkaar kunnen hebben en hoe de relatie tussen beide landen zich verder kan ontwikkelen.
  • In 2012 vieren we dat het 400 jaar geleden is dat Cornelis Haga in Istanbul aankwam, of in het toenmalige Constantinopel liever gezegd. Deze Nederlandse gezant kreeg als opdracht mee de handelsbetrekkingen tussen het Osmaanse rijk en de Nederlanden goed te regelen en daarbij vooral ook vriendschap te sluiten.
  • Voor Nederlandse kooplui was het belangrijk dat er zo iemand als Cornelis Haga was. Iemand die partijen bij elkaar kon brengen, kennis kon overbrengen, en – inderdaad - bruggen kon slaan.
  • HOGIAF speelt een belangrijke rol bij het slaan van die brug tussen Turkije en Nederland en het bevorderen van onze bilaterale handelsrelaties.
  • Turkije kent een economie met indrukwekkende groeicijfers. Zo groeide de economie in het 1e kwartaal van dit jaar met 11,7 % en in het 2e kwartaal met 10,3 % ten opzichte van dezelfde periode in 2009. Turkije is een handelsland dat perspectief biedt. Een sterke handelsrelatie met Turkije komt het ondernemersklimaat in Nederland ten goede. Van de totale Nederlandse uitvoer gaat 1 procent naar Turkije. Voor 2009 gaat het om een bedrag van bijna 3,5 miljard. Ook de invoercijfers liegen er niet om. In 2009 ging het om bijna 1,4 miljard aan invoerwaarde.
  • Natuurlijk, de crisis heeft zijn uitwerking niet gemist. Maar als de Nederlandse export naar Turkije in hetzelfde tempo blijft doorgroeien als in de eerste drie maanden van dit jaar, dan bewegen we ons toch echt weer naar een nieuw record!
  • Naast kwantiteit is er ook kwaliteit. Onze handelsrelatie met Turkije is gebaseerd op vriendschap, vertrouwen en zin in de toekomst. Laten we elkaar vooral blijven opzoeken!
  • Ondernemen vergt een flinke dosis creativiteit en doorzettingsvermogen om alle mooie ideeën in haalbare plannen om te zetten. De komende jaren zullen we moeten blijven innoveren om onze internationale concurrentiepositie te handhaven en zelfs te versterken.
  • Daar ligt ook voor u een belangrijke rol.
  • Het gaat de goede kant op met het Turks-Nederlands ondernemerschap: er wordt meer winst gemaakt dan in 2000. De tweede generatie is over het algemeen hoger opgeleid en heeft een hogere kwaliteit van ondernemerschap.
  • Het beter gebruikmaken van rolmodellen van geslaagde ondernemers moet dan ook geen probleem zijn.
  • Mijns inziens gaat het er nu om ervoor te zorgen dat die groeiende groep aansluiting vindt en blijft vinden bij netwerkorganisaties in Europa, waaronder natuurlijk ook HOGIAF.
  • U bevindt zich in een bijzondere positie, een unieke positie. Het is mooi om te zien dat u die positie steeds breder inzet.
  • U pakt kansen, u pioniert en u schept banen. Daarbij behoudt u uw internationale oriëntatie. Dat is belangrijk, want daarin ligt precies uw meerwaarde voor de Nederlandse economie.
  • U weet uw speciale kennis en expertise te bundelen, te vergroten en in te zetten waar nodig. Dat is wat uw netwerk zo waardevol maakt. Voor ons allemaal.
  • Gezamenlijk staan we voor de opdracht Nederland tot een internationaal slagvaardige economie te maken.
  • Als ik hier om me heen kijk zie ik met wat voor elan we deze prachtige taak samen tot een succes gaan maken!
  • Samen de handen in eenslaan om ook in de volgende jaren bruggen te slaan.
  • Bruggen tussen vraag en aanbod, bruggen tussen binnen- en buitenland, bruggen tussen Nederland en Turkije.
  • Dank u wel.