DBFM-contract N33 wordt in 2011 aanbesteed

De N33 tussen Assen en Zuidbroek telt slechts één rijbaan in iedere richting. Dit leidt tot veel ongelukken: vooral bij het inhalen van langzamer (vracht-)verkeer. Vandaar dat dit traject wordt verbreed met een extra baan in iedere rijrichting. Het DBFM-contract wordt waarschijnlijk in de eerste helft van 2011 aanbesteed, laat projectmanager Ine Groen van Rijkswaterstaat weten.

Ine is in augustus begonnen bij de N33. ‘Ik was al in het noorden actief bij het project Verruiming vaarweg Eemshaven-Noordzee. Vandaar dat mij is gevraagd deze twee projecten te combineren toen Ed Roijen bij de N33 vertrok. Ik vind de verbreding van de N33 vooral interessant vanwege de toepassing van DBFM. Ik heb zelf nog geen ervaring met deze contractvorm en wil die graag opdoen. Want DBFM zal in de toekomst steeds vaker worden toegepast. Ik vind de andere manier van denken die bij deze contracten hoort wel even wennen, maar ook spannend en leuk.’

Toeters en bellen

Bij het opstellen van het DBFM-contract voor de N33 en het voeren van de concurrentiegerichte dialoog met de markt, kan het projectteam bouwen op eerdere ervaringen. Zoals die bij de A15 Maasvlakte-Vaanplein en bij de A12 Lunetten-Veenendaal. ‘De verbreding van de N33 is qua lengte wel omvangrijk. Het gaat immers om bijna veertig kilometer weg. Technisch is het echter een slag eenvoudiger dan voorgenoemde projecten. Bij de N33 zijn immers geen tunnels en verdiepte liggingen aan de orde. Daardoor zal dit contract waarschijnlijk wat minder toeters en bellen kennen. We verwachten het in de eerste helft van 2011 in de markt te kunnen zetten. Dan moet ook duidelijk zijn of de inspraak op het Ontwerp Tracébesluit nog serieuze bezwaren aan het licht heeft gebracht. De inspraakprocedure zal normaal gesproken begin volgend jaar plaatsvinden.’

Toch kent ook de aanbesteding van het project N33 specifieke elementen, geeft Ine aan. ‘Voor de aansluiting van de N33 op de A7 zullen we twee alternatieven uitvragen bij de markt. Eén is de botonde – een dubbele rotonde. Deze variant zit ook in het Ontwerp Tracébesluit. De regio geeft echter de voorkeur aan een klaverblad, een oplossing die normaal gesproken duurder is. We kijken nu hoe we de uitvraag van beide varianten kunnen vormgeven in de aanbesteding.’

Convenant

In het najaar van 2009 vond er al een vooraankondiging plaats van het DBFM-contract voor de N33. Marktpartijen konden zich toen ook op een marktinformatiedag oriënteren op de aanbesteding. Hoe kan het dat de daadwerkelijke uitvraag pas anderhalf jaar later zal plaatsvinden? ‘In 2009 zijn we misschien wat optimistisch geweest’, zegt Ine. ‘Er was toen nog geen volledige overeenstemming tussen het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de regio over de scope van het project. En dat is wel belangrijk, want de provincies Groningen en Drenthe nemen ongeveer de helft van het projectbudget voor hun rekening. In mei hebben Rijk en provincies heldere afspraken gemaakt in een convenant. Nu de scope vastligt, kunnen we een en ander in een DBFM-contract gieten.’

Bestuurlijke verhoudingen

Ine ziet vooral verschillen tussen de twee projecten waarmee ze zich momenteel bezighoudt. Een voordeel voor haar is wel dat ze zich in dezelfde bestuurlijke omgeving afspelen. ‘In het noorden is de betrokkenheid van de regio bij zo’n project groter dan in de Randstad. Dat blijkt al uit de regionale investering in de N33. De regio heeft ook duidelijke beleidsdoelen met de weg. Dan is het toch nuttig dat ik de bestuurlijke verhoudingen al redelijk ken.’