Symposium van de Dutch Aviation Group
Staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu speecht op maandag 22 november 2010 tijdens het jaarlijkse symposium van de Dutch Aviation Group in Noordwijk. De staatssecretaris maakte daar duidelijk dat het zijn inzet is om samen verder te werken aan het netwerk van verbindingen op Schiphol met behulp van Air France/KLM. Hij wil dat de Nederlandse luchtvaart zich blijft ontwikkelen als wereldspeler, concurrerend en duurzaam.
Dames en heren,
Het doet me groot genoegen dat ik via dit symposium van de Dutch Aviation Group kennis kan maken met de brede Nederlandse luchtvaartwereld.Ik ben er trots op dat luchtvaart onderdeel is van mijn mooie Hollandse portefeuille. Schiphol behoort tot de top vijf van Europese luchthavens en is van groot belang voor de Nederlandse economie.
We hebben in de Nederlandse luchtvaart een sterk netwerk van verbindingen opgebouwd, door prima samenwerking tussen luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en overheid. Concurrentiekracht en openheid: daar draait het om. De industrie heeft innovatief en creatief vermogen getoond, gesteund door een toegewijde overheid. In die driehoek hebben we een ijzersterke luchtvaart opgebouwd.
Stilstand is funest. We moeten vooruit, om niet achterop te raken. Een nieuwe sprong voorwaarts is nodig. Mijn inzet bestaat uit drie hoofdpunten:
- Samen het netwerk van verbindingen verder versterken.
- Ik wil mijn uiterste best doen voor een internationaal concurrerende Nederlandse luchtvaartsector.
- En ik wil dat de Nederlandse luchtvaartsector zich onderscheidt door duurzaamheid.
Ik zal die punten toelichten.
Netwerk
Nederland moet het hebben van z’n gunstige ligging in Europa en z’n uitstekende verbindingen, onder meer door de lucht. Dat is cruciaal voor een land als het onze, van oudsher een internationaal knooppunt van zakelijk verkeer en goederenstromen. Het is nodig om een krachtige positie in de mondiale luchtvaart te houden. Onze luchtvaartsector bezorgt 120.000 mensen een baan. Er is sprake van kruisbestuiving: onze economie kan niet zonder een sterke luchtvaart en onze luchtvaart kan niet zonder een sterke economie. Op Schiphol hebben we, dankzij Air France/KLM een fantastisch netwerk van verbindingen over de hele wereld, 230 rechtstreekse bestemmingen per week. We moeten met z’n allen bijzonder zuinig zijn op deze sterke ‘hub’. Voor dit kabinet staat het als een paal boven water dat Schiphol zich verder moet kunnen ontwikkelen tot een wereldspeler van betekenis. Er is tot 2020 ruimte om te blijven groeien tot 510.000 vluchten, waarvan maximaal 32.000 in de nacht. Daarmee kunnen we investeren in ons internationale verbindingennetwerk. Er komen overal ter wereld steeds interessante gebieden bij. In Azië, Latijns-Amerika en Afrika bloeien nieuwe economieën op. Daar moet Nederland rechtstreeks op aangesloten zijn. Dát maakt ons land tot een plek van betekenis op de wereldkaart.
Concurrerend
Het maakt Nederland ook tot een speler die de mondiale concurrentie aankan. Daarbij is het wel heel belangrijk dat de prijzen van Schiphol aantrekkelijk zijn in vergelijking met die van andere grote Europese luchthavens, zoals Frankfurt, Londen en Parijs.
Schiphol onderscheidt zich vervolgens door z’n eersteklas dienstverlening en effectieve veiligheid voor de reizigers, het personeel en de omwonenden. Ik kom begin volgend jaar met de beleidsagenda voor luchtvaartveiligheid, waarin de nadruk ligt op samenwerking en de menselijke factor in het hele luchtvaartproces. Dit kabinet streeft in z’n algemeenheid naar minder regels en lagere kosten en komt nadrukkelijk op voor Nederlandse belangen. De uitgangspunten van de Luchtvaartnota sluiten daar goed bij aan. Ik stuur nog voor het einde van het jaar een update naar de Tweede Kamer. De Kamer wil de Luchtvaartnota daarna snel behandelen.
Duurzaamheid
Tegelijkertijd spaart de Nederlandse luchtvaart het milieu en heeft duurzaamheid hoog in het vaandel.
Voor Schiphol en Eindhoven hebben we goede afspraken gemaakt aan de tafels van Alders met de luchtvaartsector, met bestuurders uit de regio en met omwonenden. Eindhoven kan in twee stappen tot 2020 groeien met 25.000 extra luchtbewegingen. Ik heb begin november op Schiphol het startsein mogen geven voor het experiment voor het nieuwe geluidsstelsel, ook een uitkomst van de Alderstafel.
De CO2-uitstoot moeten we verder zien in te perken op de grond en in de lucht. We hebben daarvoor diverse instrumenten die samen het verschil zullen moeten maken. We moeten zowel ons eigen als het Europese luchtruim beter gaan benutten. Nationaal zijn we begonnen met een heel intensieve civiel-militaire samenwerking. En Europees doen we proactief mee in de single European sky om het mogelijk te maken efficiënter te vliegen. Dat alleen scheelt al minstens vijf procent in de uitstoot van emissiegassen en in gebruik van brandstof per vlucht. Met het Europese emissiehandelssysteem, kortweg ETS, bewaken we het gelijke speelveld.
Of het nou gaat om zuinige vliegtuigen, landen met een glijvlucht of de kortste route: het dient allemaal het doel van een duurzame concurrerende luchtvaart. En dat is in het belang van de industrie en van de belastingbetaler.
Dames en heren,
Ik heb u op hoofdlijnen mijn inzet geschetst voor de komende jaren. We hebben een ijzersterke luchtvaart opgebouwd dankzij de samenwerking tussen luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en overheid. Netwerkkwaliteit, concurrentie en duurzaamheid: dat zijn de sleutelwoorden voor de komende jaren. Ú zult het als bedrijfsleven moeten waarmaken met elkaar, om gezamenlijke resultaten te boeken. Zoek de samenwerking op en weet dat u er niet alleen voor staat. Mij vindt u aan uw zijde. Waar ziet u nieuwe kansen en wat zijn volgens u de risico’s? Ik sta open voor uw vernieuwende ideeën en uw creatieve plannen. Laten we het gaan doen, laten we samen die nieuwe sprong voorwaarts maken!
Dank u wel.