Van Bijsterveldt: eerst het veld raadplegen over aanbevelingen rapport Klassieke Talen

Minister Marja van Bijsterveldt (Onderwijs) neemt vandaag het rapport “Het geheim van de blauwe broer” in ontvangst van de Verkenningscommissie Klassieke Talen. De commissie onderzocht het onderwijs in de klassieke talen op het vwo.

In januari 2009 riep minister Van Bijsterveldt (destijds nog staatssecretaris) deze commissie in het leven om een analyse te maken van onder andere de slechte resultaten van het centrale eindexamen van het vak Latijn en het grote verschil in resultaten tussen het centrale examen en het schoolexamen. In haar rapport doet de verkenningscommissie nu twee aanbevelingen aan de minister.

Samenvoegen KCV met Latijn en Grieks

In reactie op het rapport van laat minister Van Bijsterveldt weten dat ze in beginsel positief staat tegenover de aanbeveling om het vak KCV, klassieke culturele vorming, samen te voegen met de vakken Latijn en Grieks. Op deze manier ontstaan er twee grote vakken: Latijnse Taal en Cultuur en Griekse Taal en Cultuur. KCV is het vak dat gymnasiasten volgen in plaats van CKV, Culturele en Kunstzinnige Vorming.

Proefvertaling

Tegelijkertijd kondigt de minister in haar reactie aan terughoudend te zijn over het voorstel van de verkenningscommissie om de proefvertaling in het centraal examen van het vak Latijn te vervangen door een andere vorm van toetsing. Haar zorg is dat hiermee in het vak Latijn de lat omlaag gaat, in plaats van omhoog.

“Wat voor mij voorop staat, is dat de kwaliteit van de klassieke talen in de gymnasiumopleiding gewaarborgd blijft, omdat deze vakken van grote waarde zijn voor een ambitieuze studiecultuur en ruimte voor excellentie. Dat is waar ik als minister voor sta. Ik wil nu eerst van de leraren weten of deze aanbevelingen daadwerkelijk bijdragen aan de waarborging van deze kwaliteit en aan de verbetering van de prestaties van de leerlingen met name voor het vak Latijn."

Van Bijsterveldt houdt de komende maanden een veldraadpleging over beide aanbevelingen van de commissie. Bij deze raadpleging worden onder anderen docenten klassieke talen en schoolleiders, alsook organisaties zoals de Stichting Zelfstandige Gymnasia (SHZG), het College voor Examens en Cito betrokken. Na deze raadpleging komt de minister in februari 2011 met een besluit.

Overige aanbevelingen van het rapport

Naast de twee aanbevelingen aan de minister staat in het rapport een groot aantal aanbevelingen aan scholen, universiteiten, uitgevers en organisaties. Zo adviseert de commissie scholen onder meer om ‘best practices’ te delen en om een klimaat te creëren waarin de positie van de klassieke talen gewaarborgd blijft. De minister hoopt dat scholen en docenten, universiteiten en organisaties waar mogelijk initiatieven zullen nemen om deze aanbevelingen uit te voeren.