'Wees bewust van het energieverbruik van je apparaten'

"Een prachtig initiatief van de markt: de energiekosten van apparaten vermelden op de prijskaarten in de winkel. Met die 'Energieweter' kan de consument in één oogopslag zien wat een apparaat gemiddeld per jaar aan energie verbruikt." Met deze woorden gaf staatssecretaris Joop Atsma (Infrastructuur en Milieu) maandag 15 november in een winkelcentrum in Den Haag het startsein voor de publiekscampagne 'Energiebewust gebruik van apparaten'.

"De koper weet meteen wat hij of zij uitspaart. Dat is mooi meegenomen voor die consument, maar voor mij telt vooral: hoe lager het energieverbruik, hoe minder belasting voor het milieu. Alle beetjes helpen als het gaat om het terugdringen van de CO2-uitstoot", aldus Atsma.

De actie van 1400 detaillisten (waaronder de 12 grootste witgoed- en electronicaketens) wordt ondersteund door een Postbus 51-campagne "Het duidelijke voordeel van Duurzaam Doen". De campagne bestaande uit televisie- en radiocommercials die vanaf 15 november zijn te horen en te zien, en de website duurzaamdoen.nl.

Met een druk op de knop start staatssecretaris Joop Atsma de tv-commercial Duurzaam Doen, gevisualiseerd door een robot die is opgebouwd uit huishoudelijke apparaten.