Opening A9 Holendrecht – Diemen
"Ik wil ervoor zorgen dat ons herstel niet geremd wordt door oplopende files en vertragingen op plekken die essentieel zijn voor onze nationale economie." Dat zei minister Schultz van Haegen op 15 november bij de opening van de spitsstroken op de A9 Holendrecht - Diemen.
Geachte burgemeesters, Meneer Brinkman, Dames en heren,
Hier in deze regio is de crisis van 2008 hard aangekomen. Schiphol kan ervan mee praten. De bloemenveiling Aalsmeer ook. En de bedrijven aan de Zuidas zeer zeker óók.
Onze economie komt gelukkig weer een beetje op krachten. Er komen weer banen bij. Onze export groeit. Bedrijven durven weer voorzichtig nieuwe plannen te maken en te investeren.
Een economische dip is eigenlijk maar voor één ding goed. Hij dempt de files. Stagnatie in de economie zorgt voor minder stagnatie op de weg. Dat hebben we vorig jaar ook gezien. De files namen met tien procent af.
De komende jaren hebben we te maken met een andere realiteit. Ik heb natuurlijk geen kristallen bol. Maar ik beschik wel over scenario’s van het CPB en het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid.
Stel dat we uitgaan van een gematigde economische groei van 1,75 procent per jaar. Wat betekent dat dan voor de mobiliteit?
Het betekent dat we over vijf jaar samen zo’n 9 procent meer treinkilometers zullen maken. Het betekent dat we over vijf jaar samen 14 procent meer kilometers in de auto afleggen. Het betekent óók dat de vertraging op het hoofdwegennet weer op hetzelfde niveau kan komen als vóór de crisis. Dat is dus 16 procent meer vertraging dan nu.
Deze toekomstverkenningen wijzen uit dat investeren in spoor en weg hard nodig is. Vooral op de trajecten waar de grootste winst voor de reiziger, de weggebruiker en de economie te verwachten is.
Ik wil ervoor zorgen dat ons herstel niet geremd wordt door oplopende files en vertragingen op plekken die essentieel zijn voor onze nationale economie.
We werken daar hard aan, onder meer met ons bouwprogramma voor de weg. De komende vijf jaar komt er ruim 800 kilometer aan rijstroken bij. Tot 2020 is zo’n 21,5 miljard euro bestemd voor wegen.
Waar dat toe leidt, zien we onder andere hier.
Want hier, langs de Gaasperdammerweg (de A9 tussen Holendrecht en Diemen) vieren we vandaag een concreet resultaat. Een voorlopig resultaat, want er gaat hier de komende jaren nog veel meer gebeuren. En dat is hard nodig.
Verkeersdeelnemers rond Amsterdam staan per jaar zo’n 65 uur in de file. Dat is ruim anderhalve werkweek. Over economische schade gesproken!
Dit traject behoort al jarenlang tot de grote boosdoeners. Elke werkdag in de ochtend- en avondspits is het raak. Vooral de dinsdag is berucht.
Het zijn overigens niet alleen werknemers en werkgevers die last hebben van vertraging. Ook de patiënten en bezoekers van het Academisch Medisch Centrum staan regelmatig vast op de Gaasperdammerweg.
Op 14 december vorig jaar gaf mijn voorganger het startsein voor de aanleg van spitsstroken in beide richtingen. Vandaag markeren we samen de opening daarvan. Daardoor groeit de capaciteit van de Gaasperdammerweg in de spits met 5 à 10 procent. Dat geeft lucht.
Zijn alle files hier nu verleden tijd? Nee, zo mooi is het ook weer niet.
In de ochtendspits zult u het verschil merken. Dan zal het verkeer beter doorstromen in de richting Amsterdam/Schiphol.
In de avondspits gaat de grote stroom de andere kant op, richting Amersfoort.
Daar gaan we ook een lichte verbetering zien. Maar de zaak komt ’s avonds pas echt weer in beweging, als de verdubbelde en doorgetrokken wisselstrook op de A1 klaar is.
Daar werken we nu hard aan. Volgend jaar voorjaar is het zover.
Hieruit blijkt wel: we moeten in doorstroming denken, en niet in stukjes weg. Het gaat niet om losse weggedeelten. Het gaat erom dat mensen tijdig op hun werk kunnen zijn en dat ondernemers kunnen doorrijden.
Daarom versterken we de zwakke schakels, zodat de keten als geheel sterker wordt. In de Spoedaanpak zijn negen projecten opgenomen die de doorstroming bevorderen hier in de oksel van Noord-Holland.
De A1 ’t Gooi bijvoorbeeld. En de A1 Watergraafsmeer-Diemen.
Bovendien kijken we ook naar de toekomst. Want nog deze kabinetsperiode starten we met de structurele verbreding van de Gaasperdammerweg. Die klus is in 2020 geklaard.
Tot die tijd bieden de spitsstroken die we vandaag openen soelaas. Daarbij letten we vanzelfsprekend ook scherp op de veiligheid.
Uit eerdere spitsstrookprojecten blijkt dat de verkeersveiligheid verbetert als de vluchtstrook als spitsstrook wordt gebruikt.
Dat komt omdat het verkeer gelijkmatiger en beter doorstroomt. Verder hebben we ook acht pechhavens aangelegd, zodat automobilisten een uitwijkmogelijkheid hebben als dat nodig is.
Dames en heren, spitsstroken zijn een goede manier om tegen redelijke kosten de doorstroming te verbeteren. Dat zien we niet alleen hier, maar ook elders.
Vandaag markeren we niet alleen de opening van dit project. Elders in Noord-Holland is begin deze maand een ander spoedaanpakproject van start gegaan. Ik heb het over de aanleg van spitsstroken langs de A9 tussen Alkmaar en Uitgeest. Nummer 18 in de rij van 30 spoedaanpakprojecten.
Ik wil projecten zo snel mogelijk laten starten. Rijkswaterstaat en de aannemers moeten niet wachten tot de minister een glas champagne komt drinken. Ready steady go! Daarom zijn we tussen Alkmaar en Uitgeest begonnen zodra het kon. Vandaag twee weken geleden. Bovendien combineren we het project met onderhoudswerkzaamheden. Zo slaan we twee vliegen in één klap.
Dat alles is nodig voor de bereikbaarheid van Amsterdam, de Zaanstreek en Noordzeekanaalgebied. Voor de bedrijven en de werknemers daar.
Onder anderen voor de mensen van Corus in Velsen, van Albert Heijn in Zaanstad en van Schiphol. Deze bedrijven zijn goed voor een fors deel van de mobiliteit op het weggedeelte dat we nu aanpakken.
Dit is dus een rechtstreekse investering in de economische kracht van deze regio en van Nederland. We mikken erop dat het project in de nazomer van 2011 klaar is.
Dames en heren, we pakken aan en we pakken door. Stilstand op de weg is funest voor ons prille economisch herstel. Daarom gaan we met volle kracht vooruit.
Ik wil de betrokken aannemers (Dura-Vermeer en Imtech) en het team van Rijkswaterstaat feliciteren met dit resultaat tussen Holendrecht en Diemen.
De mensen die aan de slag zijn gegaan tussen Alkmaar en Uitgeest: veel succes!
Alle regionale partners: bedankt voor de hechte samenwerking.
Samen brengen en houden we Nederland in beweging.
Dank u wel.