Opening van de A2 Leenderheide-Valkenswaard

Minister Schultz van Haegen verklaart maandag 8 november officieel het eerste spoedproject voor geopend: de derde rijstrook op de A2 Leenderheide-Valkenswaard. Er is hier grote tijdwinst geboekt: een jaar dankzij de spoedaanpak en nog eens vier maanden door een slimme planning. De extra baan in zuidelijke richting voorkomt dat de nieuwe randweg Eindhoven met terugwerkende kracht volloopt. Er rijden al sinds 24 oktober auto's over de nieuwe strook. Rijkswaterstaat heeft vastgesteld dat sinds die tijd de files flink zijn verminderd.

Dames en heren,

De donkere en regenachtige maanden komen er aan. Ik weet dat het verkeer dan weer heel makkelijk vastloopt. Gelukkig is Eindhoven bijna winterklaar, omdat in deze belangrijke regio de doorstroming met sprongen is verbeterd. En dat is belangrijk voor de hele Nederlandse economie.

Het kabinet wil ook de komende jaren investeren in een optimale bereikbaarheid van onze economische zwaartepunten: de mainports en de brainports ofwel de Randstad en de grote Brabantse steden. Eindhoven met z’n vooraanstaande innovatieve technologische bedrijvigheid is één van onze economische hotspots.

Vooruitgang in de economie kan niet zonder vooruitgang op de weg. Philips is hier vertegenwoordigd, in de persoon van Harry Hendriks. Zijn aanwezigheid, bij de start én bij de afronding van dit project, laat zien hoe belangrijk een goede bereikbaarheid voor ons bedrijfsleven is.

De eerste grote stap om de bereikbaarheid in deze regio te verbeteren, was de opening van de randweg Eindhoven begin juni vorig jaar. Daarmee was een groot fileknelpunt en een dagelijkse ergernis voor vele automobilisten van de baan. Maar daarmee was nog niet al het fileleed geleden. Want vervolgens liep het op de A2 bij Leenderheide vooral in de avondspits spaak. De files namen fors toe, juist omdat het verkeer vanaf de randweg zo lekker kon doorstromen.  

Gelukkig hebben we dat effect voorzien. Want nog geen maand na de opening van de randweg is het werk begonnen om de A2 tussen Leenderheide en Valkenswaard over zeven kilometer uit te breiden met een extra rijbaan. Zo houden we de vaart erin,
zo voorkomen we dat de randweg met terugwerkende kracht alsnog volloopt, zo zorgen we dat het verkeer naar het zuiden ook écht kan doorstromen.

Het spoedproject A2 Leenderheide-Valkenswaard is er een uit het boekje.
Hier is drie keer tijdwinst geboekt.
-    Eerst een jaar dankzij de spoedwet;
-    daarna twee maanden extra door een slimme planning;
-    en vervolgens nog een keer acht weken door het goede samenspel in de regio.

Dat is een compliment waard aan alle betrokken partijen!

Op 24 oktober, drie maanden, twee weken en drie dagen nadat het officiële startsein had geklonken, was het werk hier gedaan.
Vanaf dat moment konden de eerste auto’s over drie banen richting het zuiden. We hebben niet gewacht op deze officiële openstelling. Want je kunt natuurlijk niet verkopen dat een weg die klaar is, nog niet wordt geopend! Dan zou je de term ‘spoedproject’ geweld aan doen.

Dit is het eerste spoedproject waar we een streep onder kunnen zetten. De eerste mijlpaal is gehaald. In een hoge versnelling. Hier is met grote zorgvuldigheid gewerkt in een tempo dat niet zou misstaan in het Guinness book of records.

Rijkswaterstaat heeft samen met aannemer Heijmans, de provincie en betrokken gemeenten laten zien dat de aanleg van wegen een soepel traject kan zijn waar met plezier wordt samengewerkt.

Een van de geheimen uit de keuken van Rijkswaterstaat luidt: betrek de markt – in dit geval Heijmans – er zo vroeg mogelijk bij. Heijmans kon daardoor ook al in een vroeg stadium een slimme planning overleggen en afstemmen met alle betrokken partijen.
De aannemer spaarde tijd door werkzaamheden tegelijkertijd uit te voeren, denk aan het aanbrengen van het stille ZOAB samen met het plaatsen van verkeerssignalering. De hinder voor de weggebruikers viel mee. De weg is twee keer in een weekeinde afgesloten en prima overleg met de andere wegbeheerders in de regio. Automobilisten werden in die weekends omgeleid via de provinciale en gemeentelijke wegen. Daar staat tegenover dat er dus acht weken extra tijdwinst is geboekt.

Ik geef u kort de feiten en cijfers van dit spoedproject:
-    het gaat als gezegd om zeven kilometer snelweg richting het zuiden van twee naar drie rijstroken;
-    Bij Leende is tweelaags ZOAB aangebracht om de geluidsoverlast zoveel mogelijk te beperken voor de bewoners van Leende;
-    De ingrediënten van deze rijbaan zijn 24.000 ton asfalt, 8000 kubieke meter zand, 58 detectielussen en op zeven plekken borden voor verkeerssignalering;
-    En de totale kosten bedroegen bijna vijftien miljoen euro.

Voor de strook groen die we voor dit doel hebben afgesnoept van de berm planten we elders anderhalve hectare nieuw bos aan.
We bepalen nog de meest ideale plaats daarvoor.

En, dames en heren, het werkt! Zoals ik al zei; op 24 oktober reden de eerste auto’s over het verbrede weggedeelte.
Sindsdien heeft Rijkswaterstaat de situatie op de weg goed in de gaten gehouden. We zien dat de files bij knooppunt Leenderheide fiks zijn verminderd, zowel in aantal als in omvang. Automobilisten hebben meer ruimte om naar het zuiden af te buigen en het verkeer op de Randweg Eindhoven blijft goed doorstromen. Daarmee is het doel hier bereikt.

Maar we zijn nog niet klaar met Eindhoven.

Met een paar weken leveren we de derde rijstrook op de A58 tussen Batadorp en Oirschot in westelijke richting op.
En volgend jaar starten we met de verbreding van de A2 Eindhoven - Den Bosch, in beide richtingen.

We zorgen ervoor dat het verkeer in deze innovatieve en economisch cruciale regio voor ons land in alle richtingen - Breda en Rotterdam, Amsterdam, Maastricht, Nijmegen en Antwerpen -  24 uur per dag, zeven dagen per week kan doorstromen.

Dames en heren, Met dit eerste afgeronde spoedproject laten we zien hoe belangrijk het is op de juiste plek, met de juiste mensen de juiste dingen te doen. We moeten keuzes maken want we leven in een economisch krappe tijd. We concentreren ons op de regio’s die de hele Nederlandse economie weer tot bloei brengen. En binnen die regio’s concentreren we ons op die projecten waardoor Nederland echt in beweging blijft.

Ik dank iedereen die met overtuiging en enthousiasme de schouders heeft gezet onder dit eerste resultaat van de spoedaanpak.
En op naar het volgende!