Consumenten beter beschermd bij misleiding met sms-diensten

'Consumenten worden binnenkort beter beschermd tegen misleiding met sms-diensten.' Dat zegt minister Verhagen (Economische Zaken, Landbouw & Innovatie) maandag 8 november 2010 in het Tros-televisieprogramma Radar.

Kosten sms-diensten

Te lang al zijn kinderen en andere kwetsbare groepen de dupe van misleiding met zogenaamde 'gratis' sms-diensten die uiteindelijk niet gratis blijken te zijn. Per april 2011 komen er nieuwe regels waardoor consumenten niet afgesloten kunnen worden van hun telefoondienst als ze een klacht indienen over de kosten van sms-diensten. Door deze maatregel krijgen telecombedrijven een sterke prikkel om te zorgen dat de problematiek snel wordt opgelost en kinderen niet langer de dupe zijn.

Toestemming

Door de nieuwe maatregelen kunnen consumenten zich straks ook laten blokkeren voor alle sms-diensten. Verder moeten providers bij klachten voor alle sms-jes boven de 1,50 euro onomstotelijk kunnen aantonen dat de consument er echt bewust toestemming voor heeft gegeven. Naast de wettelijke maatregelen blijft ook de Consumentenautoriteit nauw toezien op misstanden. Deze zomer nog werden boetes van meer dan een miljoen opgelegd.