Onderzoek verklaart uitval portofoons
Technische fouten zijn de oorzaak van de DMO-problematiek (Direct Mode of Operation). Dat blijkt uit onderzoek dat op verzoek van de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding (NVBR) en in opdracht van het ministerie van Veiligheid en Justitie is uitgevoerd.
Eerder dit jaar presenteerde het ministerie de resultaten van het onderzoek naar de problemen met de DMO-functie. Bij een binnenhuisoptreden – waar geen dekking van het C2000 netwerk is - maken hulpverleners gebruik van het zend- en omtvangstvermogen van digitale portofoons. Deze portofoons staan dan in de zogenaamde DMO-stand, de Direct Mode of Operation. Brandweerlieden communiceren dan niet via de zendmast van het C2000 netwerk met elkaar, maar rechtstreeks van portofoon naar portofoon.
Naast diverse organisatorische verbetervoorstellen is toen ook geconstateerd dat nieuwe portofoons beter presteerden. Op basis van deze conclusies heeft Motorola op verzoek van het ministerie en de NVBR technisch vervolgonderzoek gedaan, waaruit blijkt dat dit verschil te verklaren is door technische problemen. In nieuwe portofoons - het type MTP850 - zijn verbeteringen doorgevoerd. Volgens Motorola zijn hiermee de knelpunten in hun randapparatuur opgelost.
Het ministerie van Veiligheid en Justitie onderstreept het belang van deze eerste verbetering en een snelle structurele oplossing. Het ministerie werkt samen met de NVBR om op korte termijn ook de organisatorische verbetervoorstellen in te voeren.