Opening A2 Everdingen – Deil

"Nederland in beweging houden, rekening houdend met mens en milieu. Dat is mijn belangrijkste taak voor de komende jaren." Zo omschreef minister Schultz van Haegen haar missie bij de opening van het ingrijpend vernieuwde weggedeelte A2 Everdingen - Deil, op 1 november. Dit beruchte knelpunt uit de file top 50 is opgelost dankzij een verbreding tot vier rijstroken in beide richtingen. Aan de ruimtelijke inpassing is veel aandacht besteed. Er wordt 130 voetbalvelden aan nieuwe natuur gecreëerd op de grond van boeren en andere grondeigenaren, die ook het beheer daarvan verzorgen. Dat is een primeur. 

Dames en heren,

Nederland in beweging houden, rekening houdend met mens en milieu. Dat is mijn belangrijkste taak voor de komende jaren. Het doet me veel plezier dat ik vandaag een totaal vernieuwd traject kan openstellen waarin deze beide belangen samenkomen: de A2 Everdingen – Deil.

De A2 is de slagader van Nederland. 212 kilometer lang. De directe verbinding tussen de eerste, de vierde, de achttiende, de vijfde, de dertigste en de tweeëntwintigste stad van Nederland. (Ik zie sommigen van u koortsachtig nadenken; dit is een kleine test van uw aardrijkskundige kennis.) Elke dag rijden er zo’n 180.000 voertuigen overheen. Al die automobilisten en chauffeurs weten hoe druk het op een aantal trajecten kan zijn. Vorig jaar had de A2 negen noteringen in de landelijke file top 50. En dit gedeelte, tussen de knooppunten Everdingen en Deil, behoort al jaren tot de allerdrukste.

De eerste associatie die de meeste Nederlanders hebben bij het woord ‘Everdingen’ is ‘file’. ‘Everdingen-Deil’ stond symbool voor: trommelende vingers op het stuur; frustratie omdat je te laat op je werk bent. Of te laat thuis om de kinderen nog in bed te kunnen stoppen.

Niet alleen automobilisten, maar ook chauffeurs weten er van mee te praten. Eén op de vijf voertuigen over dit traject is een vrachtwagen. Voor ondernemend Nederland is dit weggedeelte van 17 kilometer een cruciale schakel. En maar al te vaak was het: de zwakste schakel. De economische schade van de files op dit traject bedragen zo’n 15 miljoen euro per jaar.

Aan die ellende komt vandaag een einde. Want vandaag mag ik het totaal vernieuwde traject Everdingen – Deil openen.

Wat een metamorfose! In de oude situatie waren er twee rijstroken in beide richtingen. Volstrekt ontoereikend natuurlijk. Dat zagen we al in 2000. Toen werd besloten de weg te verbreden tot 2 maal 3 rijstroken.

Maar ook dát zou op den duur te weinig soelaas bieden. Want het aantal weggebruikers op dit traject groeit razendsnel. Volgens onze prognoses komen er in twintig jaar op elke tien auto’s, zeven bij.

Daarom is tijdens de rit besloten tot nog een extra verbreding, naar 2 maal 4 rijstroken die permanent open zullen zijn.

We hebben met Hollandse nuchterheid gewerkt aan een stevige oplossing. Geen lapmiddelen, maar in één keer de zaak grondig aanpakken. Werk combineren. Klussen in elkaar schuiven. Procedures op elkaar afstemmen. Dat spaart tijd, hinder en geld.

De betrokken aannemers [KWS, Mourik, Van Hattem en Blankevoort, DHV, Heijmans, BAM en Arcadis] verdienen een dik compliment. Ook het team van Rijkswaterstaat heeft uitstekend werk geleverd. Dit grote project van 350 miljoen euro is prima volgens schema uitgevoerd. Op tijd klaar. Binnen het budget. Met veel aandacht voor de veiligheid. En met zo weinig mogelijk hinder voor de weggebruikers.

Helemaal zonder overlast ging het natuurlijk niet. De weekendafsluitingen waren niet leuk. Maar er is alles aan gedaan om de automobilist zoveel mogelijk te ontzien. Zo hebben we tijdens het werk gezorgd voor de aanleg van tijdelijke rijstroken van normale breedte. Dat heeft veel fileleed voorkomen.

Dit is een bijzonder project waarmee we een verkeersinfarct in het hart van de A2 oplossen.

Het is ook een bijzonder project vanwege de aandacht voor de omgeving. Want we vieren vandaag maar liefst twee primeurs.

Ten eerste. Nog niet eerder overspande een ecoduct in Nederland acht rijstroken, twee vluchtstroken, plus nog twee lokale weggetjes. Dit project omvat de aanleg van maar liefst twee van die grote ecoducten. Zeg maar: een dubbele ‘groene A2’ voor reeën, konijnen, marters, salamanders en andere dieren. De doorstroming tussen de natuurgebieden aan weerszijden van de weg kan zo weer op gang komen.

Ik heb me laten vertellen dat reeën vrij nieuwsgierige beesten zijn. Een aantal dieren is tijdens de bouw al komen snuffelen aan de nieuwe verbindingen. Dus ik twijfel er niet aan of die worden een groot succes.

Een tweede primeur betreft de aanleg van nieuwe natuur om de aanleg van de extra rijstroken te compenseren. Op zich is dat natuurlijk niets nieuws. Maar wat wel nieuw is, is dat we intensief samenwerken met boeren en andere particuliere eigenaren uit deze streek. Zij creëren en beheren de nieuwe natuur op hún grond, tegen een redelijke vergoeding. In totaal creëren we op deze manier zo’n 130 voetbalvelden aan natte en droge natuur tussen Lek en Maas.

De belangstelling om mee te doen was heel groot, dus deze aanpak smaakt naar meer. Dat is ook in het regeerakkoord vastgelegd.

De samenwerking met omwonenden verliep heel goed. En dat geldt ook voor de samenwerking met de betrokken gemeenten en met het Waterschap Rivierenland. Er komt enorm veel kijken bij een dubbele wegverbreding over 17 kilometer. Een nieuwe fly-over naar de A15 bij Deil, nieuwe aansluitingen op bestaande wegen, nieuwe bruggen over het spoor en over de Linge, dubbellaags geluidsarm asfalt, geluidsschermen, etcetera.

Ik wil al onze gemeentelijke en regionale partners graag bedanken voor hun inzet en inbreng. Ik weet dat niet ieders wensen voor honderd procent in vervulling konden gaan. Een aquaduct onder de Linge door bijvoorbeeld is er niet gekomen. Maar toch hebben we over all samen een prachtig project neergezet.

Dat zeg ik ook tegen het waterschap. Een goede waterberging en goede bescherming tegen het water zijn essentieel in dit gebied. Daar hebben we samen voor gezorgd.

Dames en heren, er is weer dóórstroming in het hart van de A2. Everdingen–Deil is klaar voor de toekomst. Maar het gaat natuurlijk om de totale circulatie. Van Amsterdam tot Maastricht.

Daarom ondergaat de hele A2 een metamorfose. Op 21 plekken is of wordt keihard gewerkt om van de A2 een supercorridor te maken. In één vloeiende beweging van de Dam naar het Vrijthof, dat is het doel. Daarmee is in totaal 3 miljard euro gemoeid.

Behalve dit traject, zijn al de nodige stukken klaar.
·    De Rondweg Den Bosch en het wegvak Zaltbommel – Maasbrug. De dagelijkse file bij Hedel is verleden tijd.
·    De Randweg Eindhoven.
·    En de A2 Holendrecht – Maarssen.

In de pijplijn zit onder meer de verbreding van het stuk ten noorden van Everdingen, tot aan Oudenrijn. Dat is in 2013 klaar.

Dat ligt nog in het verschiet. Maar vandaag nemen we afscheid van een vaste bewoner van de file top tien. Het knelpunt Everdingen – Deil is opgelost. Er ligt een prachtig ingepaste weg met vier rijstroken in beide richtingen. Er is zelfs nog ruimte voor een eventuele vijfde rijstrook in de toekomst. De luchtkwaliteit hier in de regio blijft op peil of verbetert zelfs licht. Dat komt omdat auto’s die lekker doorrijden minder schadelijke stoffen uitstoten dan auto’s in de file.

Dit is een mooie dag voor de inwoners van de omliggende gemeenten. Een mooie dag voor de ondernemers in de regio. Een mooie dag voor de dieren in de vrije natuur. Een mooie dag voor heel Nederland. Op deze voet gaan we door!

Dank u wel.