Nederlands paviljoen Expo trekt 8,5 miljoen bezoekers
Op 31 oktober 2010 is de World Expo2010 in Shanghai afgesloten. Het evenement trok in het afgelopen half jaar ruim zeventig miljoen bezoekers.
Bijna 8,5 miljoen mensen, meer dan tien procent van het totaal aantal bezoekers, bezochten het Nederlandse paviljoen Happy Street.
Nederland koos tijdens de World Expo 2010 voor duurzaamheid en innovatie. "De inzending liet daarmee China en de rest van de wereld zien dat Nederland een aantrekkelijk en toekomstgericht land is om zaken mee te doen en als toeristische bestemming," aldus staatssecretaris Bleker (Economische Zaken, Landbouw en Innovatie). Nederland is de tweede Europese handelspartner voor China. De export naar China is de afgelopen tien jaar enorm gegroeid tot bijna vier miljard euro per jaar. Het aantal investeringen uit China in Nederland neemt sterk toe.
Handelsstraat
Happy Street is als een stad die ontstaat langs een handelsstraat. Bezoekers konden via deze route meer te weten komen over hoe Nederland omgaat met de economische en duurzame uitdagingen van de 21ste eeuw. In de 26 huisjes die aan het paviljoen vastzaten, werden Nederlandse innovatie, groene technologie en creativiteit getoond. Populair waren de designschapen en het polderlandschap onder het paviljoen.
Zakelijk
Het Nederlandse paviljoen is gebouwd met de steun van verschillende private partners en publieke sponsors. Tijdens de Expo werd de Kroon, de VIP-ruimte van het paviljoen, meer dan honderd keer gebruikt voor zakelijke bijeenkomsten. Daarbij stonden onder meer biotechnologie, transport, agribusiness en water centraal. Een grote meerderheid van de aanwezigen was afkomstig uit China.
Evaluatie
Op dit moment wordt door de partners en sponsors hun deelname aan de Expo geëvalueerd. De eerste resultaten laten zien dat tijdens hun bijeenkomsten verschillende overeenkomsten voor samenwerking zijn getekend, bijvoorbeeld op het gebied van life sciences en gaming. Veel bedrijven hebben de bijeenkomst gebruikt voor het leggen van contacten en het verstevigen van bestaande relaties, die mogelijk resulteren in contracten op langere termijn.
Paviljoen
Het Nederlandse paviljoen, een ontwerp van architect Körmeling, werd gemaakt voor de duur van zes maanden. Het won de Dutch Designaward 2010. Happy Street wordt na de Expo afgebroken. Een deel van het materiaal kan worden hergebruikt. Bovendien zijn er verschillende Chinese partijen die interesse hebben getoond in het ontwerp van het paviljoen.