Minister Schultz van Haegen opent A2 Everdingen-Deil
Op een van de drukste trajecten van ons land is de capaciteit verdubbeld. Maandag 1 november heeft minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu de wegverbreding A2 Everdingen-Deil officieel geopend. Daarmee is het fileknelpunt A2 Everdingen-Deil aangepakt en de doorstroming merkbaar verbeterd. Tegelijkertijd zijn ook twee van de grootste ecoducten over een snelweg in ons land in gebruik genomen.
Van 2 naar 4 rijstroken
Aanvankelijk zou de weg met slechts één rijstrook worden verbreed. Uiteindelijk is er voor gekozen om over de volle lengte van 17 kilometer de weg te verbreden van twee naar vier rijstroken in beide rijrichtingen. Daarmee is de verkeerscapaciteit verdubbeld en neemt de veiligheid op de weg toe. Betere doorstroming zorgt er ook voor dat auto’s minder schadelijke stoffen uitstoten, waardoor de luchtkwaliteit op peil blijft of zelfs licht verbetert langs het traject. Daarnaast is de nieuwe A2 ook klaar voor de verre toekomst. De huidige weg biedt namelijk ruimte voor een eventuele vijfde baan.
Doorstroming voor natuur
Bij de verbreding van dit gedeelte van de A2 is veel aandacht besteed aan de inpassing van de weg in de omgeving, onder andere door de aanleg van twee mega ecoducten. Voor het eerst overspant een ecoduct over een snelweg acht rijstroken. Op het traject zijn twee van deze ecoducten gerealiseerd. Ook voor de natuur is hierdoor een knelpunt tussen twee gebieden opgelost. Ook zijn er met boeren in de omgeving afspraken gemaakt over de inrichting van 130 voetbalvelden aan nieuwe natuur.
Samenwerking cruciaal
De dubbele wegverbreding over 17 kilometer staat niet op zichzelf. Ook zijn er een nieuwe fly-over naar de A15 bij Deil, nieuwe aansluitingen op bestaande wegen en nieuwe bruggen over het spoor en over de Linge gebouwd. Daarnaast is gebruikt gemaakt van dubbellaags geluidsarm asfalt. Het succesvolle verloop van het project – totale kosten 350 miljoen euro – is mede te danken aan een intensieve samenwerking tussen Rijkswaterstaat, aannemers, gemeentelijke en provinciale wegbeheerders en hulpdiensten. De hinder voor de weggebruiker bleef tijdens de werkzaamheden beperkt, omdat de aannemers vele avonden, nachten en weekeinden hebben doorgewerkt. Tevens hebben de aannemers innovatieve bouwmethodes toegepast, die in belangrijk waren voor de snelheid van de bouw. Het gaat daarbij om bijvoorbeeld het gebruik van paalmatrassen en prefab-steunpunten en -pijlers voor viaducten. Daardoor kon direct op een stevige bodem gebouwd worden, zonder dat het nodig was dat de grond voor een lange periode moest inklinken.
Onderdeel van A2 Corridor
Rijkswaterstaat werkt op veel plaatsen aan de 212 km lange A2 tussen Amsterdam en Maastricht. Het gaat om grootschalige projecten zoals de A2 tunnel bij Maastricht, maar ook het traject ten noorden van Everdingen tot Oudenrijn. In totaal is hier zo’n 3 miljard euro mee gemoeid. Dit jaar realiseerde Rijkswaterstaat al de vernieuwing van vier delen van deze weg: Rondweg ‘s-Hertogenbosch, het traject Zaltbommel-Maasbrug, de Rondweg Eindhoven en Hollendrecht-Maarssen. Het traject Everdingen-Deil sluit daar nu bij aan.