Met een DBFM- contract ben je genoodzaakt in de toekomst te kijken
2 juli jongstleden is het DBFM-contract getekend voor de verbreding van de A12 Utrecht Lunetten-Veenendaal. De financiële afronding hiervan (financial close) volgde 21 september. Een interview met de projectdirecteur Carel van Belois.
Hoe kijk je terug op het project tot nu toe?
Ik zag het als een uitdaging om dit project met een DBFM-contract in de realisatiefase te brengen. De spoedaanpak heeft dit DBFM-project wel complexer gemaakt. De besluitvorming over de planstudies moest parallel aan de aanbesteding worden georganiseerd en de aanbestedingsprocedure moest aanzienlijk worden versneld vanwege de Spoedaanpak. Daarnaast werd gedurende de aanbesteding het DBFM-standaardcontract geïntroduceerd en hadden we te maken met de kredietcrisis. Gelukkig was het projectteam van A15 Maasvlakte-Vaanplein al verder in dit proces, met hen hebben we dan ook regelmatig gespard en zijn samen opgetrokken. Enerzijds ben ik erg trots op de resultaten die tot nu toe zijn behaald, anderzijds denk ik: 'Hoe moeilijk kun je het een project maken?'
Welke resultaten zijn er tot nu toe bereikt?
Het project is gegund, Er is een onherroepelijk Wegaanpassingsbesluit, het Tracébesluit is vastgesteld. Het project ligt op schema en dit binnen de versnelling vanwege de Spoedaanpak. Vanuit het ministerie van Verkeer en Waterstaat is er positieve feedback op de voorbereiding van de planstudiebesluiten gekomen en de marktpartijen zijn positief over het verloop van de aanbesteding.
Welke factoren hebben het project tot een succes gemaakt?
Er is bewust van te voren nagedacht over onze ambities voor dit specifieke project. De parallelliteit tussen de planstudie en het inkoopproces maakte het ingewikkeld, maar door de steun vanuit heel V&W vanwege de spoedaanpak is dit toch een succes geworden. Een andere succesfactor was het dialoogteam waar we met verschillende disciplines direct samen aan tafel zaten voor een concurrentiegerichte dialoog. Zo konden we snel tot de inhoud komen. Er is specifieke aandacht geschonken aan het proces naast de inhoud. Ook de bereidheid en gedrevenheid van het projectteam hebben ontzettend bijgedragen aan het succes. Tot slot heeft de steun vanuit de PPS kennispool binnen Rijkswaterstaat enorm geholpen.
Tegen welke uitdagingen ben je aangelopen en hoe ben je hiermee omgegaan?
Met een DBFM-contract ben je genoodzaakt verder in de toekomst te kijken. De grootste uitdaging was om ons ondanks allerlei gebeurtenissen toch aan de planning te houden. De eind 2008 vastgestelde planning is op een week na gehaald. Daarnaast was het opbouwen en bij elkaar houden van het projectteam een uitdaging op zich in deze hectische periode.
Wat kunnen andere projecten van je ervaringen leren?
Ik kan alle projecten die voor een zelfde uitdaging staan aanraden om een ambitiedocument te maken. Dit is ook gebeurd bij de A2 Maastricht Hooggelegen en de Toekomst verkenning Afsluitdijk. Het voordeel van een ambitiedocument is dat het een kapstok vormt voor onderlinge discussies over voorstellen uit de omgeving en voor de uitwerking van de wensen in de aanbesteding. Daarnaast is mijn advies om een op je ambities afgestemd multidisciplinair dialoogteam te formeren. En natuurlijk om een realistische planning op te stellen en te handhaven, zodanig dat je steeds goed voorbereid met een bepaalde fase kunt starten. En als je nog niet goed voorbereid bent, is het efficiënter om de start nog iets uit te stellen!