Verbreding A4 kan gewoon doorgaan

De verbreding van de A4 tussen Burgerveen en Leiden gaat door. De Raad van State heeft vandaag de bezwaren van Milieudefensie tegen het Tracébeluit nietig verklaard.

Door sneller (aanpassen wetgeving) en beter (betrekken omgeving) te werken, verdwijnt de ‘flessenhals’ op de A4, waarvoor de schop de grond al in is. Het is de bedoeling dat nog eind dit jaar de verbrede weg open kan voor verkeer.

Aan de wieg van Sneller & Beter

In de zomer van 2007 zette de RvS nog een streep door het Tracébesluit van de ministeries van VenW en VROM. Het ‘huiswerk’ op het terrein van luchtkwaliteit was onvoldoende, stelde de RvS Milieudefensie in het gelijk. Die tegenvaller was één van de aanleidingen voor verkeersminister Camiel Eurlings om de Commissie Elverding in te stellen. Sneller & Beter is een ‘uitvloeisel’ van de aanbevelingen van die commissie.

Spoedwet

Om de A4 toch te kunnen verbreden, werden twee acties in gang gezet. Het gemaakte huiswerk werd nog een keer overgedaan, én er kwamen aanpassingen van de wet- en regelgeving door de komst van de Spoedwet. In die wet is onderzoek dat moet worden uitgevoerd naar luchtkwaliteit beter afgebakend. Wat het invloedsgebied van de weg is en waar je dus moet berekenen wat de effecten op de luchtkwaliteit zijn, is met de komst van de Spoedaanpak beter ingekaderd.

Laatste hobbel genomen

Opnieuw spande Milieudefensie een procedure aan over de milieugevolgen van het project: er zou bij de berekening van de luchtkwaliteit uitgegaan zijn van onjuiste verkeersprognoses. Maar de RvS stelde de overheid in het gelijk en veegde de bezwaren van tafel. “Hiermee is de laatste hobbel in de besluitvorming genomen, waardoor de voortgang van de verbreding van twee naar drie rijstroken ongehinderd doorgang kan vinden”, zegt Edwin Verhagen van de Programmadirectie Planstudies Droog (PDPD) van Rijkswaterstaat en nauw betrokken bij de A4.

Sneller is sexier

Martin Leuvenink, VROM-coördinator van de Tracéwetprojecten, is ook blij met het besluit en stelt dat sneller én beter echt werkt. Hij benadrukt met name het ‘beter’. “Bestuurders vinden het sexy vooral het ‘sneller’ te benoemen, maar bij de aanpak van de A4 Burgerveen-Leiden heeft niet alleen de aanpassing van de wet voor dit succes heeft gezorgd.”

‘Go slow to go fast’

Al eind jaren negentig – vervolgt Martin – is een andere marsroute ingeslagen, wat je ‘Elverding avant la lettre’ zou kunnen noemen. “Waarom ontstonden veel juridische ruzies? Doordat er te weinig overleg was tussen de betrokken partijen. Het idee van ‘go slow to go fast’ hebben we vanaf 2000 met het Masterplan W4 al ingevuld. Het succes is mede te danken aan de inspanningen uit die periode.”

Niet door de strot

Sterker, er ligt nu een betere oplossing waar ook meer draagvlak voor is, zegt Martin. “Er komt een langere, verdiepte open bak. De omgeving heeft nu niet meer het idee dat ze ‘iets door de strot geduwd krijgen’. Er ligt nu een oplossing waarin de partijen hun inbreng zien terugkomen.”

Meer weten