Presentatie van het Tracébesluit A4 Delft-Schiedam
Speech van de minister van Verkeer en Waterstaat, Camiel Eurlings, bij de presentatie van het Tracébesluit A4 Delft-Schiedam, donderdag 2 september 2010.
Beste mensen,
Fijn dat u er bent. U zag net een Polygoon-filmpje met minister Jacob Algera. Hij was minister van Verkeer en Waterstaat in de kabinetten Drees II en III. In 1958 opende hij de A4 tussen Hoogmade en Den Haag. U heeft het minister Algera horen zeggen: “De rest van de weg zal in 1960 worden voltooid.”
Dames en heren, het duurde wat langer…
We markeren vandaag samen een historisch moment. Want vandaag, 2 september 2010, hebben wij samen bereikt dat ik het Tracébesluit kan ondertekenen voor de A4 Delft-Schiedam. Met dit Tracébesluit kunnen de voorbereidingen voor de aanleg beginnen. In 2015 rijden de eerste auto’s eroverheen. Nooit eerder in de geschiedenis van Nederland is zo lang gepraat over één stuk weg. Ruim een halve eeuw discussie.
Nooit eerder bleef een oplossing voor een urgent bereikbaarheidsprobleem zo lang uit. Nooit eerder is zoveel en zo uitputtend aandacht besteed aan een goede inpassing van een stuk weg in de omgeving. Om al die redenen is dit een project dat diepe emoties losmaakt.
Ik weet dat dat geldt voor mijn bestuurlijke partners in de regio, die – terecht - geknokt hebben voor de belangen van hun gemeente of gebied. Ik weet dat dat geldt voor de omwonenden. En voor de maatschappelijke organisaties die intensief hebben meegedacht. Het geldt ook voor mij persoonlijk. Bij mijn aantreden als minister in februari 2007 werd mij bezworen dat het niet mogelijk zou zijn binnen één kabinetsperiode tot een oplossing te komen. Ik heb toen gezegd: het gaat ons wèl lukken. Maar dan moet er wel iets grondig veranderen in onze manier van besluiten. Het moet sneller en beter.
U weet wat er op dat gebied is gebeurd. De commissie-Elverding met haar doortastende, praktische adviezen.
De spoedaanpak Wegen. Het voorstel tot wijziging van de Tracéwet, waarin de Sneller en Beter-aanpak is vastgelegd. Randstad Urgent. De Crisis- en herstelwet.
Ik constateer dat het ons samen is gelukt om de besluitvormingsmachine in Nederland op te peppen. Vanaf begin vorig jaar zijn 74 wegbesluiten genomen.
Dit besluit is de kroon op het werk van al diegenen die daar zo verschrikkelijk hard aan hebben gewerkt. Ik wil mijn partners in de regio bedanken voor hun inzet en commitment. Dat commitment is vastgelegd in een doortimmerde bestuurlijke overeenkomst (Integrale Ontwikkeling Delft - Schiedam). Daarin staan alle afspraken die we samen hebben gemaakt.
Want het gaat om méér dan een weg. Dit is een totale, samenhangende kwaliteitsimpuls voor Midden-Delfland. Een majeure investering in bereikbaarheid, maar ook in natuur, recreatie en landbouw. Zorgvuldigheid en voortvarendheid zijn hand in hand gegaan. De tijd is nu rijp om het definitieve besluit te nemen.
Wat gaan we concreet doen?
- Er komt een snelweg van 7 kilometer, tussen Delft en Schiedam (Kethelplein).
- Richting Schiedam krijgt die twee rijstroken, met ruimtereservering voor een derde. Richting Delft komen er drie rijstroken.
- In het stiltegebied Midden-Delfland heeft de weg een halfverdiepte ligging, over een afstand van 2,5 kilometer. Dat wil zeggen dat de weg enkele meters onder het maaiveld ligt. Aan beide kanten komt een wal met begroeiing, zodat geluid wordt afgeschermd en het verkeer niet zichtbaar is. Over de halfverdiepte weg komt een recreatieve verbinding.
- Ter hoogte van het plan “Groen-Blauwe Slinger” komt de weg verdiept te liggen over een afstand van circa 1,5 kilometer. De Zweth wordt er met een aquaduct (ingepast in een ecologische passage) overheen geleid.
- Bij de woonwijken van Schiedam en Vlaardingen komt een landtunnel van zo’n 2 kilometer. De bovenkant daarvan wordt groen ingericht.
- Het tunneldak bij Schiedam wordt zo uitgevoerd dat Schiedam er te zijner tijd sportvelden op aan kan leggen.
- Er komen geluidschermen bij Delft, ten behoeve van de bewoners van Tanthof.
- We investeren in 100 hectare natuur, eco-passages, het saneren van kassen, fiets-, ruiter- en wandelpaden en duurzame landbouw.
Dit wordt zonder twijfel de mooiste, best ingepaste weg van Nederland. Het wordt ook de weg waarop het langst met smart is gewacht. Want de huidige situatie is absoluut onhoudbaar. Dagelijks maken meer dan 160 000 voertuigen gebruik van de A13. De A13 is chronisch overbelast en een van de allerergste fileknelpunten van Nederland.
De A4 Delft-Schiedam maakt de verbinding tussen Rotterdam en Den Haag robuuster. Er komt een eind aan de situatie dat één gekantelde vrachtwagen het hele verkeer tussen de tweede en derde stad van Nederland kan blokkeren. Daarnaast versterken we ook de spoorverbinding tussen beide steden (o.a. Randstadrail, spoortunnel Delft, verhogen van de spoorfrequentie).
De regio wordt veiliger doordat de immense druk op de A13 afneemt en het sluipverkeer vermindert.
Die vermindering van sluipverkeer vergroot het woonplezier van de mensen in het Westland en elders in de regio. In totaal (inclusief de flankerende maatregelen die met de regio zijn afgesproken) is vanuit het rijk 898 miljoen euro beschikbaar voor de A4 Delft-Schiedam.
Een halve eeuw praten. Ellenlange procedures. De formele tracéprocedure startte in 1993. Het was een lang, héél lang traject vol lastige bochten. Vandaag bereiken we de finish. Veilig en wel. De A4 Delft-Schiedam was een icoon van vertraging en wordt een vloeiende verbinding naar de toekomst.
Een fantastisch resultaat voor de regio en voor Nederland.