Definitief besluit voor A4 Delft-Schiedam

Het definitieve besluit voor de aanleg van de A4 Delft-Schiedam, de best ingepaste weg van Nederland, is genomen. Na 50 jaar onduidelijkheid hebben de ministers Eurlings (VenW) en Huizinga (VROM) de knoop doorgehakt. In 2015 rijden de auto's verdiept of ondertunneld over 7 kilometer cruciaal asfalt en krijgt de natuur tussen deze steden een impuls.

Mobiliteit en leefbaarheid

Nog niet eerder is meer dan een halve eeuw gepraat over een stuk weg van 7 kilometer die zo'n cruciale rol speelt in het hoofdwegennet.

Het doortrekken van de A4 tussen Delft en Schiedam is nodig om de mobiliteit tussen Den Haag en Rotterdam te garanderen en de leefbaarheid langs het onderliggende wegennet te verbeteren.

De weg zorgt, samen met de plannen voor een metro-achtige treinverbinding tussen Den Haag en Rotterdam, voor een impuls voor de mobiliteit in de zuidelijke Randstad.

Best ingepaste weg

De A4 Delft-Schiedam kost € 898 mln en wordt een van de best ingepaste wegen ooit. De weg komt onzichtbaar verdiept of ondertunneld te liggen in Rijksbufferzone Middendelfland.

Daarnaast wordt er geïnvesteerd in 100 hectare natuur, eco-passages, het saneren van glastuinbouw, ruiter- en wandelpaden, een waterberging en duurzame landbouw.

Rijk en regio constateren dat juist brede participatie van de omgeving in dit besluit heeft geleid tot een inpassingsplan waar alle partijen achter kunnen staan.

Naar verwachting ligt het Tracébesluit vanaf begin oktober, 6 weken ter inzage in de gemeentehuizen rondom het tracé, provincie Zuid-Holland, de ministeries van VenW en VROM en Rijkswaterstaat Zuid-Holland.

Randstad Urgent

Het project A4 Delft-Schiedam is onderdeel van het programma Randstad Urgent. Met Randstad Urgent zetten alle partijen de schouders eronder om de problemen in dit deel van de Randstad op te lossen.

Zo moet de Randstad weer een economisch sterke regio worden, waar het aantrekkelijk is om te wonen, te werken en te leven.

Feiten

  • De weg krijgt van Delft naar Schiedam twee rijstroken met een ruimtelijke reservering voor een extra rijstrook. Van Schiedam naar Delft is de weg drie rijstroken breed;
  • Lengte van de weg is ongeveer 7 km;
  • Lengte landtunnel is 2 km;
  • Lengte verdiepte ligging is ongeveer 1,5 km;
  • Lengte half-verdiepte ligging is ongeveer 2 km;
  • Huidig aantal auto's over de A13: 160.000;
  • Het huidige zandlichaam ligt er sinds 1972;
  • Andere projecten om de bereikbaarheid in de regio de verbeteren:
    • Verbreding A15 Maasvlakte-Vaanplein;
    • Aanleg A4 Dinteloord-Bergen op Zoom;
    • Lange termijn verkenning Rotterdam VooRuit en Haaglanden en de plannen voor een metro-achtige verbinding tussen Den Haag en Rotterdam.