Start van wegwerkzaamheden A2 tussen Urmond en Maasbracht (schop 17)
Maandag 30 augustus steekt minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat voor de 17de keer de schop de grond in volgens de regels der kunst van de spoedaanpak. Het gaat dit keer om een spitsstrook van 16 kilometer in beide richtingen in Midden-Limburg tussen Urmond en Maasbracht. Mede-schopper is Aad Brouwer, de directeur van Chemelot. Chemelot is een chemie-campus in de betreffende regio, met DSM als grootste deelnemer.
Beste Aad, beste mensen,
Fantastisch dat we hier op het bijzondere Chemelot, het startsein geven voor het werk aan de A2 tussen Urmond en Maasbracht.
Deze campus staat voor innovatie, kwaliteit en samenwerking. Het beste dat ons land te bieden heeft op chemie-gebied komt hier samen. Aad, als je niet zo’n bescheiden mens was, dan zou je toch als directeur van Chemelot naast je schoenen gaan lopen van trots.
Over een paar dagen vertrek ik voor een korte handelsmissie naar China. Dat land heeft zich in sneltreinvaart van derde wereldland tot economisch zwaargewicht ontwikkeld, sinds deze zomer de tweede economie ter wereld vóór Japan.
En de opwaartse kracht is nog lang niet afgezwakt. Als je naar de absolute getallen van China kijkt (sinds vorig jaar de grootste automarkt ter wereld om maar iets te noemen) lijken wij een bescheiden speler. Tóch zijn we er meer dan welkom.
Aad, jij weet natuurlijk ook heel goed dat DSM daarvan kan meepraten. In de eerste helft van dit jaar is de omzetgroei van DSM zelfs voor een derde gehaald in China.
En ook op het gebied van infrastructuur weten we de Chinese belangstelling te wekken. China is geïnteresseerd in onze smart aanpak, die we ook hier vandaag weer demonstreren. Samen met het bedrijfsleven. In overleg met de belanghebbenden.
Met oog voor de omgeving. Elke vierkante centimeter Nederland is in gebruik. Je kunt hier niet zomaar even een paar honderd kilometer infrastructuur aanleggen. Nederland is niet de enige plek op de aardbol waar het woekeren is met ruimte. Wereldsteden als Shanghai, Singapore en Hongkong kennen hetzelfde probleem. De slimme, snelle en harmonieuze manier waarop we hier toch meters maken, wekt de interesse van grote spelers. Kwaliteit vóór kwantiteit.
Maar nog belangrijker: in de strijd tegen de besluiteloosheid zijn we aan de winnende hand. We leggen sinds 2007 twee keer zoveel asfalt aan als in de jaren ervoor. Bent u de afgelopen maanden al over de nieuwe Randweg Eindhoven gereden? Wat een verademing vergeleken bij de oude situatie! En we zijn nog niet klaar.
Een week geleden ging schop 16 de grond in bij Oirschot, om door een wegverbreding op de A58 te voorkomen dat de nieuwe randweg binnen de kortste keren weer vol loopt. Om diezelfde reden ging op 7 juli de schop in de grond voor een extra rijstrook richting het zuiden op de A2 tussen Leenderheide en Valkenswaard. Rijkswaterstaat steekt vóór mei 2011 dertig keer de schop de grond in. We zijn ruim over de helft, vandaag is het tijd voor schop 17! We zitten op schema!
Schop 17 is een hele mooie, een schop van grote kwaliteit, die veel verlichting zal geven. Het is wat met die files in Midden-Limburg. Rij je naar het zuiden richting Maastricht en verder? Of juist richting de hoofdstad? Ga je ‘s morgens naar een afspraak of ’s avonds weer naar huis? De kans om tussen Urmond en Maasbracht vast te komen zitten is levensgroot. En dat is niet alleen slecht voor ons humeur, het is vooral ook slecht voor het milieu, voor de kwaliteit van leven in de omgeving en natuurlijk voor de economie. Want die vertraging van het drukke transport- en zakenverkeer in deze regio, dat kóst wat. Honderden miljoenen gaan daardoor jaarlijks in rook op. Het wegwerken van files is een eersteklas manier om te besparen.
Daarom werken we op verschillende plaatsen aan de A2, de levensader van ons land, de belangrijkste verbinding tussen Amsterdam en Maastricht, toegangspoort tot Europa. In Maastricht zelf glijdt het verkeer over een paar jaar soepel onder de stad door. Nu is dit stuk in Midden-Limburg tussen Urmond en Maasbracht aan de beurt.
Wat gaan we precies doen?
- Richting het zuiden is het werk aan een spitsstrook al begonnen, die eind dit jaar open kan. De spitsstrook in noordelijke richting is begin volgend jaar klaar;
- Er komt dus in beide richtingen een spitsstrook over een traject van 16 kilometer, de op twee na langste van het land;
- We breiden meteen knooppunt Kerensheide uit. We bouwen een fly-over met twee rijstroken voor verkeer van Eindhoven richting Heerlen. En voor het verkeer van Heerlen richting Eindhoven wordt een extra rijstrook aangelegd. Het vernieuwde knooppunt Kerensheide is in 2013 klaar; een versnelling van acht jaar!
- Om de duizend meter komt er een pechhaven met praatpaal om de veiligheid en de doorstroming te garanderen;
- Met een stille asfaltlaag ontzien we de bewoners langs de A2.
Het mag duidelijk zijn dat de aanleg van een spitsstrook – ook al is het dan een lang gerekte - niet genoeg is om de druk op de wegen volledig op te vangen.
Maar gezien de uitstekende chemie tussen overheid en bedrijfsleven in deze regio, moet het lukken om het drukke verkeer in deze regio het hoofd te bieden. De komende maanden waarin de wegwerkzaamheden staan gepland, zijn een prima aanleiding om te beginnen met het zogenoemde nieuwe werken. Wat vaker thuis werken, op de fiets of met het openbaar vervoer naar kantoor maken een groot verschil.
We hebben dat bijvoorbeeld vorig jaar gezien bij Nijmegen tijdens de werkzaamheden aan de brug over De Waal. 6700 Vrijwilligers vermeden één dag in de week de spits. Het was genoeg om de files substantieel te verminderen. En het nieuwe werken was de deelnemers zo goed bevallen, dat ze ermee doorgingen toen de nieuwe brug allang weer open was gesteld!
Hier in Midden-Limburg hebben 54 partijen getekend voor een slimme aanpak van de mobiliteit in deze regio. Er doen 38 bedrijven mee, waaronder DSM. Ik heb er alle vertrouwen in dat u met elkaar tot een aanpak komt waarmee de reizigers vlotter thuis komen, het werken prettiger wordt en veel fileleed wordt voorkomen.
Beste Aad, beste mensen,
De economie trekt weer aan, gelukkig. DSM doet het nog beter dan verwacht, Basic Pharma ontwikkelt zich steeds verder; Chemelot staat als een huis. Dat brengt bedrijvigheid met zich mee en dus verkeer. Met elkaar vangen we de drukte op en houden we de vaart erin. Daarmee bewijzen we een grote dienst aan deze regio, het milieu en de economie van ons land.