Second opinion kosten en baten capaciteitsverruiming Maasgeul
De Maasgeul is de verplichte vaargeul van de Noordzee tot de Rotterdamse haven voor schepen met een grote diepgang. Het Havenbedrijf Rotterdam verwacht dat het aantal schepen dat gebruik moet maken van de Maasgeul zò sterk zal toenemen dat een vlotte en veilige afwikkeling van het scheepsverkeer in gevaar komt. Eén van de oplossingen voor dit mogelijke probleem is een verruiming van de Maasgeul. In opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft RIGO Research en Advies BV de maatschappelijk kosten en baten van een capaciteitsverruiming van de Maasgeul opgesteld. Dit RIGO onderzoek is één van de bouwstenen voor de verkenning van de toekomstige capaciteitssituatie in de Maasgeul.
In een Second Opinion op deze maatschappelijke kosten-baten concludeert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dat zelfs in tijden van grote onzekerheid de maatschappelijke baten van een verruiming van de Maasgeul groter zijn dan de maatschappelijke kosten. Dit is in overeenstemming met de eindconclusie van het RIGO onderzoek. Voor zover het KiM kan nagegaan heeft RIGO de voorschriften voor een kengetallen kosten-batenanalyse netjes gevolgd. Enkele uitgangspunten in de berekeningen en aannames vindt het KiM twijfelachtig maar deze leiden niet tot een andere eindconclusie. Het KiM denkt dat de gekozen oplossing van verruiming van de Maasgeul op langere termijn niet robuust genoeg is. Verruiming van de Maasgeul levert in 2015 een forse reductie in de wachttijden die daarna weer gestaag toenemen.