Drinkwaterbedrijven informeren bewoner nieuw huis over doorstromen kranen

De meeste bewoners van nieuwbouwwoningen krijgen te horen dat zij hun kranen de eerste drie maanden dagelijks twee minuten moeten doorspoelen. Dat blijkt uit navraag bij de drinkwaterbedrijven. Het RIVM adviseert de drinkwaterbedrijven om zelf stickers met dit doorstroomadvies bij de kranen te plakken. Het RIVM onderzocht in opdracht van de VROM-Inspectie hoe de drinkwaterbedrijven bewoners van nieuwe huizen informeren over de kwaliteit van het drinkwater.

De drinkwaterbedrijven sluiten jaarlijks zo’n 80.000 nieuwe huizen aan op het waterleidingnet. Drinkwater in nieuwbouwwoningen bevat de eerste maanden na de oplevering meestal te veel zware metalen afkomstig van de nieuwe leidingen. Dat bleek uit eerder onderzoek. Hoewel geen acute gezondheidsrisico’s ontstaan en de kans dat mensen ziek worden erg klein is, is dit ongewenst. Drinkwaterbedrijven zijn niet verantwoordelijk voor de waterleiding binnenshuis maar zij horen wel toe te zien dat bewoners worden geïnformeerd over mogelijke verontreinigingen in drinkwater en worden geadviseerd over het laten doorstromen van hun kranen.

De meeste waterleidingbedrijven adviseren bewoners van nieuwbouwwoningen inderdaad om het water drie maanden lang dagelijks even te laten doorstromen. Op verschillende manieren wordt daarbij ook verwezen naar de speciale website www.kraandoorspoelen.nu. Op de website wordt het belang van het laten doorstromen toegelicht, niet alleen in nieuwbouwwoningen maar ook bij thuiskomst na vakantie.
Sommige drinkwaterbedrijven verstrekken een uitgebreid informatiepakket, met of zonder een speciaal ontwikkelde sticker. Het RIVM bepleit dat alle drinkwaterbedrijven zelf dergelijke stickers bij keuken- en badkamerkranen in nieuwbouwhuizen aanbrengen. Een aantal bedrijven doet dat nu al.