Kamerbrief inzake stand van zaken implementatie Europese richtlijnen en kaderbesluiten in tweede kwartaal 2010
Zeer geachte Voorzitter,
Hierbij leg ik uw Kamer het overzicht voor van de stand van zaken met betrekking tot de implementatie van EG-richtlijnen en EU-kaderbesluiten in de Nederlandse wet-en regelgeving aan het einde van het tweede kwartaal van 2010.
In deze brief wordt eerst ingegaan op de implementatie-achterstand zoals die op 30 juni jl. gold. Daarna worden de oorzaken van implementatie-achterstand behandeld en worden tevens dreigende implementatie-achterstanden genoemd.
Vervolgens volgt een opsomming van de ingebrekestellingsprocedures die de Europese Commissie tegen Nederland is gestart als gevolg van niet-tijdige implementatie.
Mede op uw verzoek zijn de lopende infracties wegens (vermeende) onjuiste implementatie in het overzicht ingebrekestellingen per departement opgenomen.
Huidige achterstand
De implementatie-achterstand is in het tweede kwartaal van 2010 ten opzichte van het eerste kwartaal van 2010 met 1 richtlijn gedaald. Tegelijkertijd zijn er 4 nieuwe richtlijnen in overschrijding bijgekomen. Daarmee bedraagt de totale achterstand eind tweede kwartaal 2010 10 richtlijnen tegenover 7 in het eerste kwartaal.
Een en ander betekent dat zes van de ‘oude’ richtlijnen ook in de loop van dit tweede kwartaal nog niet zijn weggewerkt. Tegenover de afname van één ‘oude’ richtlijn staat dat in de periode 1 april – 30 juni 2010 vier nieuwe richtlijnen (die in het tweede kwartaal geïmplementeerd dienden te worden) zijn toegevoegd aan de achterstand. Het gaat om één richtlijn van zowel EZ 1 , Financiën 2 , Justitie 3 als van LNV 4 .
De overschrijding van de implementatiedatum van de 10 richtlijnen varieert sterk: zo bedroeg op 30 juni 2010 de kleinste overschrijding 1 dag (voor 1 richtlijn bij de ministeries van Financiën 5 en LNV 6 ), terwijl de uiterste implementatiedatum van een andere richtlijn (bij het ministerie van Economische Zaken) met ruim 25 maanden was overschreden. Een exacte aanduiding van de overschrijding per richtlijn wordt vermeld op pagina 123 van bijgevoegd kwartaaloverzicht.
Bij dit alles wordt vermeld dat in het tweede kwartaal van 2010 15 richtlijnen tijdig zijn geïmplementeerd.
Achterstanden en hun oorzaken
Wat betreft de oorzaken voor de implementatie-achterstand ultimo eerste kwartaal van 2010 speelt een aantal factoren een rol. Deze factoren worden hieronder – per ministerie - toegelicht.
Economische Zaken:
RL 2006/32 van 5 april 2006 betreffende energie-efficiëntie bij het eindgebruik en energiediensten en houdende intrekking van Richtlijn 93/76/EEG van de Raad.
De oorzaken van de achterstand zijn al in eerdere appreciatiebrieven uiteengezet. De huidige stand van zaken is dat de novelle op het voorstel voor een Wet implementatie EG-richtlijnen energie-efficiëntie aanhangig is bij de Tweede Kamer.
RL 2009/114/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 september 2009 tot wijziging van Richtlijn 87/372/EEG van de Raad inzake de voor een gecoördineerde invoering van openbare pan-Europese digitale cellulaire mobiele communicatie te land in de Gemeenschap beschikbaar te stellen frequentiebanden.
Deze Richtlijn diende op 9 mei 2010 te zijn omgezet. Daartoe is het Nationaal Frequentieplan 2005 (NFP) reeds aangepast. 7 De wijziging van het Besluit vergunningen mobiele telecommunicatie met bijbehorende ministeriële regelingen kost meer tijd dan verwacht. Alle aanpassingen zullen medio augustus 2010 in werking treden.
Financiën:
RL 2007/44/EG van het EP en de Raad van 5 september 2007 tot wijziging van Richtlijn 92/49/EEG van de Raad en de Richtlijnen 2002/83/EG, 2004/39/EG, 2005/68/EG en 2006/48/EG wat betreft procedureregels en evaluatiecriteria voor de prudentiële beoordeling van verwervingen en vergrotingen van deelnemingen in de financiële sector.
Voor richtlijn 2007/44 is een nadere toelichting voor de vertraging aan uw Kamer per brief, d.d. 20 januari 2009, toegestuurd. (Kamerstukken II, 2008/09, 31 052, nr. 17, p. 5.) Het wetsvoorstel is op 22 januari jl. aan de Tweede Kamer aangeboden. Daarnaast is de Tweede Kamer bij brief van 12 april 2010 nader toegelicht over de gevolgen van vertraagde implementatie. De Tweede Kamer heeft donderdag 8 juli 2010 als inbrengdatum voor het verslag vastgesteld.
De nota naar aanleiding van het verslag zal vervolgens spoedig worden voorbereid en ingediend.
RL 2008/8/EG van de Raad van 12 februari 2008 tot wijziging van Richtlijn 2006/112/EG wat betreft de plaats van een dienst.
Richtlijn 2008/8 kent vijf verschillende implementatiedata waarvan de eerste implementatiedatum 1 januari 2009 was. Een aantal bepalingen van richtlijn 2008/8 moesten reeds per 1 januari 2009 in de wetgeving geïmplementeerd zijn.
Voor vier bepalingen van deze Richtlijn wordt de beperkte geldigheidsduur verlengd met 1 respectievelijk 6 jaar. Bedoelde bepalingen zijn destijds in de Nederlandse BTW-wetgeving geïmplementeerd zonder een vaste einddatum. Deze bepalingen uit de richtlijn hebben daarom niet tot nieuwe implementatiewetgeving in de Nederlandse wetgeving geleid.
De inwerkingtredingbepalingen van de overige onderdelen van de Richtlijn zijn nog niet verstreken. Het tweede onderdeel, met inwerkingtreding op 1 januari 2010, is op 21 december 2009 gepubliceerd in het Staatsblad (nr. 546) en op 01 januari 2010 in werking getreden. Notificatie bij de Commissie heeft op 5 januari 2010 plaats gevonden. De overige onderdelen zijn overigens ook al in nationale wetgeving omgezet en geimplementeerd bij Wet van 3 december 2009 (Stb. 546) met de vereiste ingangsdatum van 1 januari 2011, 1 januari 2013 en 1 januari 2015.
RL 2010/16/EU van de Commissie van 9 maart 2010 tot wijziging van Richtlijn 2006/48/EG van het Europees Parlement en de Raad ten aanzien van de uitsluiting van een bepaalde instelling van het toepassingsgebied.
Richtlijn 2010/16/EU betreft slechts één wijziging van richtlijn 2006/48/EG 8 , waardoor deze laatst genoemde richtlijn in Slovenië, niet van toepassing is op de Sloveense financiële instelling “SID-Slovenska izvozna in razvojna banka”. Omdat deze vrijstelling beperkt is tot een Sloveense instelling binnen Slovenië, is het niet nodig dat Nederland deze bepaling implementeert in nationale wet- en regelgeving. Nederland zal de Europese Commissie op korte termijn hierover informeren.
Justitie:
RL 2008/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2008 inzake kredietovereenkomsten voor consumenten en tot intrekking van Richtlijn 87/102/EEG van de Raad.
Het wetsvoorstel ter implementatie van richtlijn nr 2008/48/EG 9 is aangemeld voor plenaire behandeling door de Tweede Kamer. In de nota naar aanleiding van het verslag is reeds uitgeengezet waarom de voorbereiding van het wetsvoorstel meer tijd in beslag heeft genomen dan was geraamd 10 . In de eerste plaats was het nodig om in de voorbereidende fase over de implementatie van de richtlijn uitvoerig overleg te voeren met de praktijk. Doel daarbij was om het wetsvoorstel voor de praktijk zo toegankelijk mogelijk te maken, zodat al in een vroeg stadium een aanvang kon worden gemaakt met de invoering van de nieuwe regels in de praktijk. De praktijk is hier inmiddels ook al geruime tijd mee bezig. De verwachting is dan ook dat invoering van de nieuwe regelgeving op korte termijn mogelijk zou moeten zijn. Daarnaast bevat de richtlijn normen die civielrechtelijk van aard zijn en daarom dienen te worden geimplementeerd in het Burgerlijk Wetboek en normen die een bestuursrechtelijk karakter hebben en om die reden opgenomen dienen te worden in de Wet op het financieel toezicht. Deze verdeling tussen civiele en bestuursrechtelijke normen maken het wetsvoorstel complex.
LNV:
RL 2007/43/EG van de Raad van de Europese Unie van 28 juni 2007 tot vaststelling van minimumvoorschriften voor de bescherming van vleeskuikens
De richtlijn wordt geïmplementeerd via het Vleeskuikenbesluit 2010. Het besluit is op 1 juni 2010 vastgesteld, maar nog niet in werking getreden, vanwege de nahangprocedure op grond van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren. Het besluit is op 17 juni jl. in het kader van deze nahangprocedure aangeboden aan beide Kamers der Staten-Generaal (Kamerstukken II 2009/2010,32 423, nr 1). De vaste commissie voor LNV van de Tweede Kamer heeft op 30 juni jl. schriftelijke vragen gesteld over het besluit en heeft verzocht tot de behandeling na het zomerreces geen onomkeerbare beslissingen te nemen. De antwoorden op de schriftelijke vragen zullen voor het einde van het zomerreces aan de Tweede Kamer worden verzonden.
Het besluit is pas in 2010 tot stand gekomen, omdat parallel aan het implementatietraject een traject is gestart om in samenspraak met de sector te komen tot, conform de ruimte de richtlijn hiervoor biedt, stapsgewijze invoering van aanvullende nationale voorwaarden voor het mogen aanhouden van de hoogste bezettingsdichtheid in de stal. Uiteindelijk heeft dit in oktober 2009 geresulteerd in het met de sector overeengekomen afsprakenkader over het welzijn van vleeskuikens (Kamerstukken II 2009/2010, 28 286, nr. 318). Ter uitvoering van dit afsprakenkader was het nog nodig om aanvullende bepalingen in het besluit op te nemen.
VenW:
RL 2007/58/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2007 tot wijziging van Richtlijn 91/440/EEG van de Raad betreffende ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap, en van Richtlijn 2001/14/EG van het Europees Parlement en de Raad inzake de toewijzing van spoorweginfrastructuurcapaciteit en de heffing van rechten voor het gebruik van spoorweginfrastructuren en RL2007/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2007 inzake de certificering van machinisten die locomotieven en treinen op het spoorwegsysteem van de Gemeenschap besturen.
Er is een achterstand in de implementatie van richtlijn 2007/58/EG (Liberaliseringsrichtlijn) en richtlijn 2007/59/EG (Machinistenrichtlijn), beide onderdeel van het Derde Europese spoorpakket. Dit wordt veroorzaakt door de grote omvang en complexiteit van de wet- en regelgeving die voor de implementatie van de richtlijnen nodig is. Het wetsvoorstel waarmee het Derde en Vierde Europese Spoorpakket geïmplementeerd worden, is begin januari aangeboden aan de Tweede Kamer. Implementatie zal begin 2011 afgerond zijn.
VROM:
RL 2007/23 van het Europees Parlement en de Raad van 23 mei 2007 betreffende het in de handel brengen van pyrotechnische artikelen.
In de vorige appreciatiebrieven werd reeds gemeld dat op 28 en 31 december 2009 een AMvB en een regeling gepubliceerd zijn die strekken tot gedeeltelijke implementatie van de richtlijn. De resterende verplichtingen van de richtlijn zullen door middel van twee regelingen worden geïmplementeerd. Een regeling met nadere technische specificaties behorend bij de hiervoor genoemde AMvB (Regeling aanwijzing consumenten- en theatervuurwerk) is begin april ter notificatie aangeboden aan de Commissie. De tweede regeling betreft nieuwe regelgeving met betrekking tot producten die momenteel niet onder een regeling vallen (Regeling overige pyrotechnische artikelen). De reden dat de regelingen vertraagd zijn, zijn enerzijds een aantal lastige technische eisen en anderzijds onduidelijkheid over de uitleg van een aantal begrippen in de richtlijn. De verwachting was dat beide regelingen in juli 2010 te publiceren. Deze termijn zal echter niet gehaald worden.
De Regeling overige pyrotechnische artikelen is voorgehangen. In uw reactie heeft u vragen gesteld. De regeling kan pas worden vastgesteld nadat de vragen naar tevredenheid van beide Kamers zijn beantwoord. Naar verwachting zal de regeling in de tweede helft van september 2010 vastgesteld worden.
Met betrekking tot de Regeling aanwijzing consumenten-en theatervuurwerk kan gemeld worden dat de Europese Commissie enkele opmerkingen heeft gemaakt. naar aanleiding van de notificatie van de regeling in verband met technische voorschriften. Op deze opmerkingen is inmiddels gereageerd. Deze regeling zal op 17 juli 2010 werking treden. Volledige implementatie van de richtlijn is nu voorzien in september.
N.B.:
In de uitdraai van de i-Timer staat RL 2008/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2008 inzake kredietovereenkomsten voor consumenten en tot intrekking van Richtlijn 87/102/EEG van de Raad abusievelijk nog op naam van Financiën als eerstverantwoordelijk ministerie. Dat is nu rechtgezet. Justitie is eerstverantwoordelijk.
Dreigende overschrijding
Bij een tweetal richtlijnen dreigt in meer of mindere mate een overschrijding:
RL 2008/51/EG van het Europees Parlement en de Raad van 21 mei 2008 tot wijziging van Richtlijn 91/477/EEG van de Raad inzake de controle op de verwerving en het voorhanden hebben van wapens: de implementatie betreft een technisch ingewikkelde uitvoeringskwestie, hetgeen er toe zal leiden dat de uiterste implementatiedatum van 28 juli 2010 niet gehaald zal worden.
RL 2009/33/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2009 inzake de bevordering van schone en energiezuinige wegvoertuigen. De implementatiedatum van deze richtlijn is 4 december 2010. De nota naar aanleiding van het verslag wordt op zeer korte termijn aan de Tweede Kamer aangeboden. Naast dit wetsvoorstel is een ministeriële regeling nodig voor de volledige implementatie van deze richtlijn. Op het moment dat het wetsvoorstel in werking treedt, zal ook deze ministeriële regeling in werking treden. Op dit ogenblik wordt tijdige implementatie voorzien.
Ingebrekestellingsprocedures
In bijgevoegd overzicht zijn naast de infracties ten aanzien van termijnen ook de lopende infracties wegens (vermeende) onjuiste implementatie opgenomen. Hieronder volgt voor twee aan VenW gerelateerde zaken een korte toelichting.
- Zaak nr 1998/2094: De Commissie heeft inmiddels mede namens Nederland met de VS een EU breed openskies akkoord gesloten. Daarmee is de zaak afgerond.
- Zaak nr 2007/2248: De implementatie is inmiddels afgerond en de implementatiemaatregelen zijn gemeld aan de Commissie.
De Minister van Buitenlandse Zaken,
Drs M.J.M. Verhagen
<<><><><><><><><><><>
< >>
2 1 RL 2009/114/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 september 2009 tot wijziging van Richtlijn 87/372/EEG van de Raad inzake de voor een gecoördineerde invoering van openbare pan-Europese digitale cellulaire mobiele communicatie te land in de Gemeenschap beschikbaar te stellen frequentiebanden.
RL 2010/16/EU van de Commissie van 9 maart 2010 tot wijziging van Richtlijn 2006/48/EG van het Europees Parlement en de Raad ten aanzien van de uitsluiting van een bepaalde instelling van het toepassingsgebied.
3 RL 2008/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2008 inzake kredietovereenkomsten voor consumenten en tot intrekking van Richtlijn 87/102/EEG van de Raad.
4 RL 2007/43/EG van de Raad van 28 juni 2007 tot vaststelling van minimumvoorschriften voor de bescherming van vleeskuikens.
________________________
5 RL 2010/16/EU van de Commissie van 9 maart 2010 tot wijziging van Richtlijn 2006/48/EG van het Europees Parlement en de Raad ten aanzien van de uitsluiting van een bepaalde instelling van het toepassingsgebied
6 RL 2007/43/EG van de Raad van 28 juni 2007 tot vaststelling van minimumvoorschriften voor de bescherming van vleeskuikens.
7 Staatscourant 2010, 668
8 RL 2006/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van 14 juni 2006 betreffende de toegang tot en de uitoefening van de werkzaamheden van kredietinstellingen.
9 Voorstel tot wijziging van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek, de Wet op het financieel toezicht en enige andere
wetten ter implementatie van richtlijn nr. 2008/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 23 april 2008 inzake kredietovereenkomsten voor consumenten en tot intrekking van Richtlijn 87/102/EEG van de Raad (PbEU L 133/66) (Kamerstukken II 2009-10, 32 339, nr. 2)
10 Kamerstukken II 2009-10, 32 339, nr. 6, pag. 10
Pagina 6 van 6 |