Rapportage Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) 2009

De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA 'S-GRAVENHAGE

Datum: 13 juli 2010
Betreft: Rapportage van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer over 2009

Ons kenmerk: FM/2010/4805 M

Geachte voorzitter,

Bijgevoegd ontvangt u de jaarrapportage van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer. In deze rapportage worden de bereikte resultaten en voortgang in 2009 beschreven. Ook worden de prioriteiten voor 2010 belicht. Hierna stip ik de meest in het oog springende ontwikkelingen kort aan.

Overgang naar "het nieuwe pinnen"
Centraal in 2009 en ook in 2010 staat "het nieuwe pinnen". In 2011 moet de hele markt over zijn op de nieuwe Europese standaard: de EMV-chip. De EMV-chip is minder fraudegevoelig dan de magneetstrip en verhoogt daarmee de veiligheid van het betalingsverkeer. In november 2009 is een campagne gestart om de winkeliers te informeren. In 2010 worden pilots gestart waarin wordt overgestapt op de EMV-chip. Daarna zou EMV zich via olievlekwerking verder over Nederland moeten verspreiden. Met de overstap naar de EMV-chip verdwijnt het Nederlandse merk PIN in 2012 van de markt. Om de overgang naar EMV te versoepelen, is tussen banken en toonbankinstellingen in mei 2009 in aanvulling op een door hen in 2005 gesloten Convenant afgesproken dat de tarieven voor de nieuwe pinproducten voor een periode van vijf jaar gegarandeerd zijn. Deze afspraak is vastgelegd in de zogenoemde Nadere Overeenkomst bij het Convenant.

SEPA
Verder is in 2009 aandacht uitgegaan naar de implementatie van SEPA. In de omschakeling naar SEPA-producten, zal er gedurende een overgangsperiode ook nog ondersteuning plaatsvinden van de niet-SEPA-producten die vervangen worden. Het gaat hier concreet om de "overschrijving" en "automatische incasso". Om deze overgangsperiode niet onbeperkt te laten voortduren stelt het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer voor een einddatum af te spreken voor het gebruik van voornoemde niet-SEPA-producten. Inmiddels is dit door het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer ook in het Europese gebruikersforum, de SEPA-council, naar voren gebracht. Ook in andere Europese gremia, zoals in de Financial Service Committee (ambtelijk voorportaal van de Ecofin) en in de Payments Committee (werkgroep van de Europese Commissie op het terrein van betalingsverkeer) heeft Nederland naar voren gebracht dat onze voorkeur uitgaat naar het stellen van één einddatum voor de overgang naar SEPA-producten. Daarmee blijft de overgang naar SEPA immers beperkt tot één migratiemoment, hetgeen voor bedrijven de minste administratieve lasten oplevert. Een aantal andere lidstaten en de Europese Commissie hebben aangegeven juist voorstander te zijn van een overgang naar SEPA per product. Dit komt in de praktijk neer op de introductie van meer migratiemomenten en dus ook meer einddata. De discussie over dit onderwerp moet in Europa nog worden afgerond.

Veiligheid
In 2009 zijn er 11 % meer valse eurobiljetten aangetroffen in Nederland dan in 2008. Ook de schade voor banken door skimming is in 2009 toegenomen tot 36 miljoen euro; dat is zestien procent meer dan het schadebedrag in 2008 van 31 miljoen euro. Beide vormen van criminaliteit worden onder meer aangepakt door meer (publieks)voorlichting. Tevens verwacht ik dat door het gebruik van de EMV-chip het aantal gevallen van skimming fors zal verminderen. Tot slot zullen het Openbaar Ministerie, banken en politie in 2010 intensiever samenwerken om zo te komen tot een doelgerichte landelijke aanpak van skimming.

In 2009 heeft het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer ook aandacht gevraagd voor de opkomst van zogenoemde "overlay services". Dit is een betaalwijze bij webaankopen, waarbij de klant gevraagd wordt zijn geheime codes voor internetbankieren af te geven aan de overlay serviceprovider. Inmiddels heeft Nederland voor dit onderwerp aandacht gevraagd op Europees niveau. Het onderwerp is opgepakt door de Payments Committee. Ik sluit niet uit dat ik, afhankelijk van de oplossingsrichting die we gaan kiezen, nog in 2010 met een voorstel voor regelgeving bij u terugkom om het fenomeen van de "overlay services" effectief te kunnen tegengaan waar dit nodig is.

Hoogachtend,

De minister van Financiën,

mr. drs. J.C. de Jager