Startevenement A9 Velsen-Raasdorp, A9 Raasdorp-Badhoevedorp, A4 Badhoevedorp-Nieuwe Meer en A10 Nieuwe Meer-Amstel
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
We zijn vandaag op het domein van Jos Nijhuis, president-directeur van onze nationale Luchthaven.
Jos en ik hebben elkaar veel gezien, de afgelopen maanden. Eerst rond de beruchte aswolk. Toen zag het hier zwart van de mensen, maar was het stil in de lucht.
Maar Jos, na die tegenslag waren we hier vorige maand voor een feestje. We heetten na zes jaar weer een toestel van het Indonesische Garuda welkom op Schiphol. Prachtig natuurlijk. Het bewijst dat deze luchthaven écht de poort naar de wereld is. En dat we werken aan de beste verbindingen met die wereld.
Maar om de wereld te bereiken, moet je eerst hier op Schiphol kunnen komen. De A9, A4 en A10 zijn voor heel veel Nederlanders de springplank naar hun vakantie of zakenbestemming.
En op de springplak is het druk. Op de A9 staat tussen Beverwijk en Amstelveen ’s ochtends zomaar vijftien kilometer file. En ’s avonds richting Alkmaar zomaar tien. En ook op de A4 en de A10 staat het regelmatig stil. Dat kan niet meer. Amsterdam mag niet dichtslibben.
Daarom pakken we in deze regio versneld negen fileknelpunten aan.
En vandaag beginnen we met deze vier, tegelijk op de A4, A9 en A10
Dat is goed voor Schiphol, waar dagelijks medewerkers, leveranciers en 120.000 reizgers af en aan reizen.
Het is ook goed voor de Amsterdamse haven, een van de vijf grootste van Europa.
En goed voor de zuidas, waar 30.000 mensen werken. Zij willen ’s avonds ook hun kinderen naar bed kunnen brengen. Of op tijd bij hun sportclub zijn. En niet eerst lang in de file staan.
Beste mensen,
er wordt hard gewerkt aan de weg. Dat levert soms eerst extra hinder op. Daar moeten we met elkaar doorheen. Bij Badhoevedorp merken we dat de komende weken. In de zomerperiode is het echt even bal. Dat geldt ook voor de A12, tussen Woerden en Gouda.
Daarom ga ik door met mijn campagne om de automobilist te informeren. U zult radiospotjes horen en advertenties en banners op internet zien. Want u, de automobilist, kunt overlast beperken door goed voorbereid op weg te gaan.
Ik hoor wel eens gemopper over de werkzaamheden. Kan het niet sneller, vragen mensen me. Zo’n spitsstrook, dat is toch zo gepiept? Een paar strepen trekken en voilà. Ik begrijp die vraag. Nederland moet door. Maar er komt meer bij kijken dan je denkt.
Vandaag beginnen we hier in de omgeving met het aanleggen van in totaal 35 kilometer spitsstroken. Daarvoor is veel meer nodig dan witte lijnen. Zo komen er ook 43 pechhavens en 770 meter geluidsscherm.
En dan is er nog al het werk achter de schermen. Die fonkelnieuwe spitsstroken moeten goed en veilig bediend worden. Daar zorgt de verkeerscentrale voor. Mijn mensen van Rijkswaterstaat hebben daar een prachtige term voor. Dynamisch verkeersmanagement.
Maar wat betekent dat precies?
Er komen op dit traject 168 camera’s en 74 nieuwe borden bij. Daarmee kunnen we à la minute inspelen op de situatie op de weg. Wordt het te druk? Dan gaat de spitsstrook open.
Gebeurt er een ongeluk en loopt het vast? Dan kunnen we snel het verkeer omleiden.
En last, but not least, is er nog de verlichting. Er komen op deze vier trajecten 450 nieuwe lichtmasten. En als de veiligheid het toelaat, dimmen we op de A9 ’s nachts het licht. Zo verbruiken we minder energie en zorgen we voor minder lichtoverlast. Goed voor het milieu én goed voor de omgeving.
Om al die lampen te laten werken, is ruim 23 kilometer kabel nodig. Stelt u zich dat eens voor. Dat is meer dan de zes startbanen van Schiphol achter elkaar.
U snapt dat dit een gigantische operatie is. Er wordt dus kei- en keihard gewerkt.
Over een jaar is dit traject af. Door slim te plannen en goed te luisteren naar de omgeving, zorgen we voor zo min mogelijk overlast en verkeershinder.
Beste mensen, anderhalve maand geleden was ik in Muiden. Daar begonnen we met het werk aan de zuidoostkant van Amsterdam. Het bouwverkeer rijdt er al af en aan. En vanaf vandaag pakken we de zuidwestkant aan.
Natuurlijk is er meer nodig dan de spitsstroken hier. Het hele netwerk aan verbindingen rond Schiphol, Amsterdam en Almere gaat op de schop.
Bij de tweede Coentunnel en de Westrandweg ronken de asfaltmachines al.
Er komen nog twee projecten uit de Spoedaanpak aan: op de A1 bij ’t Gooi en op de A9 tussen Alkmaar en Uitgeest.
En we plannen de omlegging van de A9, hier bij Badhoevedorp. In 2016 snijdt deze weg niet meer dwars door het dorp. Zo blijft het voor u prettig wonen in deze mooie omgeving.
Maar leggen we dan alleen maar asfalt aan?
Absoluut niet!
We werken ook aan het spoor. Er is 1,35 miljard euro gereserveerd om de verbinding Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad te verbeteren. Het spoor en de weg sluiten elkaar niet uit. Het is èn èn.
Verder investeren we 720 miljoen euro in een nieuwe zeesluis in IJmuiden. De grootste zeeschepen moeten blijven aanmeren in de Amsterdamse haven.
We maken dus de hele regio beter bereikbaar. Daar investeren we bijna 8 miljard euro in. Een bedrag dat u zal aanspreken! (Totaal van weg, spoor en water.)
Beste mensen,
de vier schoppen van vandaag gaan we vieren. Want de teller staat vandaag op vijftien. We zijn dus op de helft van de Spoedaanpak!
Dertig schoppen vóór mei 2011. Dat was de ambitie. Die dertig haal ik als minister niet meer. Daarom ben ik extra blij dat we nu op de helft zijn.
De allereerste schop zetten we in september vorig jaar bij Leiden, ook langs de A4. Dat zijn dus vijftien schoppen in slechts tien maanden tijd. Een majeure prestatie. Ik ben apetrots op iedereen die dat mogelijk heeft gemaakt.
Over die allereerste schop bij Leiden heb ik bovendien heel goed nieuws. De aannemer en mijn mensen van Rijkswaterstaat pakken het werk zo voortvarend aan, dat we op een deel van het traject eerder klaar zijn. Bij het Ringvaartaquaduct kan de automobilist eind dit jaar al over drie rijstroken rijden. Dat is een half jaar eerder dan gepland. Ook daar ben ik natuurlijk hartstikke trots op!
Jos, geweldig dat we vandaag bij jou te gast zijn. Het doet me deugd om samen met jou en met u allemaal, deze vier schoppen te vieren. Zo zorgen we samen dat deze regio een springplank naar de wereld blijft.
Naar boven